Η μάνα που έγινε «φυτό» όταν χάθηκε ο «Ήλιος»…

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΘΥΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΓΙΑΝΝΗ ΝΤΑΣΚΑ ΚΑΙ ΤΟ ntokoumenta.gr

HELIOS

Παραμονή Δεκαπενταύγουστου 2005.  Το αεροσκάφος τύπου Boeing 737-300 της εταιρείας Helios Airways συντρίβεται στο Γραμματικό και 121 επιβάτες και πλήρωμα κομματιάζονται. Λίγο μετά γίνεται γνωστή η τραγωδία.

Την αναγγέλλουν σε μια 55χρονη στη Λευκωσία. Στο μοιραίο αεροπλάνο επέβαιναν τα παιδιά της με τις συζύγους τους, δυο εγγονάκια και δυο συμπέθεροι.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Συγγενών Θυμάτων κ. Νικόλας Γιασουμή, καθηγητής Μαθηματικών και μέλος της Επιτροπής Συγγραφής Βιβλίων Μαθηματικών στην Κύπρο αποκαλύπτει στα ntokoumenta.gr ανείπωτη ως σήμερα πλευρά της τραγωδίας:

“Η χαροκαμένη μάνα έπιασε το κεφάλι της με τα δυο της χέρια και ζήτησε μια καρέκλα να καθίσει. Βρίσκεται καθηλωμένη στην καρέκλα μέχρι σήμερα, σχεδόν 9 χρόνια μετά και δεν ξανάκουσε κανείς τη φωνή της. Δεν ξαναμίλησε ποτέ. Σήμερα είναι ένας άνθρωπος-φυτό. Αυτή είναι η άγνωστη πλευρά της τραγωδίας και σαν κι αυτή υπάρχουν κι άλλες εξίσου δραματικές μεταξύ των πολλών ορφανών και συγγενών των θυμάτων”.

Ο κ. Γιασουμή κάνει και μια αποκάλυψη που εξοργίζει:

«Μετά απο αγώνες ετών καταφέραμε να δοθούν αποζημιώσεις στους συγγενείς των θυμάτων. Οι αποζημιώσεις ήταν διαφορετικές για καθένα, ανάλογα με την απώλεια. Αυτονόητο ήταν ότι οι αποζημιώσεις ήταν πιο μεγάλες στα ορφανά που έμειναν πίσω. Οι αποζημιώσεις αυτές κατατέθηκαν στις Τράπεζες και λίγο μετά ήρθε η οικονομική κρίση στην Κύπρο. Αυτές οι αποζημιώσεις κουρεύτηκαν και παρά τις έντονες διαμαρτυρίες και το αίτημα να εξαιρεθούν απο το κούρεμα οι αποζημιώσεις των ορφανών η τρόικα απάντησε ότι δεν μπορούν να εξαιρεθούν γιατί «υπάρχουν κι άλλα ορφανά»»!!!

Στην τραγωδία του ΗΛΙΟΣ παραμονή Δεκαπενταύγουστου του 2005 σκοτώθηκαν 115 επιβάτες και το 6μελές πλήρωμα. Από τους 121, οι 67 επιβάτες ήταν κάτω των 35 ετών, οι 45 εξ αυτών ήταν κάτω των 30 ετών κι οι 30 εξαυτών κάτω των 20 ετών. Ο μικρότερος σε ηλικία ήταν ένα κοριτσάκι ηλικίας 4 ετών.

Οι ομοιότητες στα ερωτηματικά είναι πολλές με το αεροπλάνο των Μαλαισιανών Αερογραμμών, πιθανόν επειδή ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό τι συνέβη στη νοτιοανατολική Ασία.

Οι ίδιοι ειδικοί που μίλησαν και στην τραγωδία του ΗΛΙΟΣ μιλούν και τώρα και διατυπώνουν τα ίδια σενάρια ή τα ίδια ερωτηματικά.

Ο Ακριβός Τσολάκης, πιλότος στον πόλεμο της Κορέας ήταν στην έβδομη δεκαετία της ζωής του ο επικεφαλής της επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που συνέταξε πόρισμα για τα αίτια της πτώσης του ΗΛΙΟΣ.

Σε βασικές γραμμές, το συμπέρασμα ήταν σταδιακή αποσυμπίεση λόγω θέσης του συστήματος συμπίεσης στη χειροκίνητη (αντί για αυτόματη) λειτουργία από τους μηχανικούς (οι οποίοι τα ξημερώματα πριν από τη μοιραία πτήση πραγματοποιούσαν έλεγχο εξαιτίας αναφοράς των πληρωμάτων για πρόβλημα στην εφαρμογή μίας εκ των πίσω θυρών κατά τη συμπίεση του αεροσκάφους), η οποία δεν έγινε αντιληπτή από τους χειριστές του αεροσκάφους. Οι μάσκες οξυγόνου έπεσαν στην καμπίνα επιβατών, ωστόσο οι χειριστές που δεν το γνώριζαν έπεσαν πρώτοι σε κατάσταση υπνηλίας και το αεροπλάνο έμεινε με αυτόματο πιλότο σε ύψος απαγορευτικό για ανθρώπινη ζωή, δηλαδή κοντά στα 34.000 πόδια. Με τον αυτόματο πιλότο ήρθε απο τη Λάρνακα πάνω απο την Αθήνα και εκεί άρχισε αυτόματους κύκλους αφού δεν υπήρχε ανθρώπινο χέρι να απενεργοποιήσει τον αυτόματο πιλότο και να ξεκινήσει την διαδικασία καθόδου.

Έκανε κύκλους πάνω απο Κέα – Κύθνο – Αττική – Εύβοια και κατέπεσε σε χαράδρα του Γραμματικού εγκλωβισμένο δεξιά και αριστερά από δυο μαχητικά F-16 που το συνόδευαν “για να μην το αφήσουν να πέσει σε κατοικημένη περιοχή αφού ήταν σε κατάσταση “renegade”.

Τα ερωτηματικά πάμπολλα και το πόρισμα της Επιτροπής Τσολάκη είχε αμφισβητηθεί σε κάποια καίρια σημεία του.

Για όλα αυτά ζητήσαμε γνώσεις, πληροφορίες και θέσεις από τον κ. Γιασουμή, ο οποίος στην τραγωδία έχασε τον 47χρονο αδελφό του, την 45χρονη νύφη του και την 9χρονη ανιψιά του.

- Σας ικανοποίησαν οι απαντήσεις της Επιτροπής Τσολάκη;

Μελετήσαμε το πόρισμα εξονυχιστικά. Το αεροπλάνο έμεινε ακυβέρνητο και έπεσε όταν τελείωσαν τα καύσιμα. Το παρακολουθούσαν δυο στρατιωτικά για να μην πέσει σε κατοικημένη περιοχή. Φαντάζεστε τι θα συνέβαινε αν έπεφτε πάνω στο αεροδρόμιο Βενιζέλος ή στην Αθήνα; Βασανιστικά ερωτηματικά υπάρχουν. Το πιο βασανιστικό ερώτημα για μας είναι τι υπέφεραν οι επιβάτες, οι άνθρωποί μας μέχρι να συντριβεί. Τα στρατιωτικά είδαν τον φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου να παλεύει να πιλοτάρει το αεροπλάνο. Οι άνθρωποί μας ζούσαν εκείνη τη στιγμή και υπέφεραν; Αυτό θα μας βασανίζει όσο ζούμε.

- Βρίσκετε σε όσα ζήσατε ομοιότητες με όσα ζουν οι συγγενείς των θυμάτων του μαλαισιανού αεροπλάνου;

Τα σενάρια για το τι μπορεί να συνέβη στο αεροπλάνο με την αποσυμπίεση και τους επιβάτες είναι μεν σενάρια, αλλά μοιάζουν πολύ μέχρι να ξεκαθαρίσει και εκεί τι ακριβώς συνέβη. Οι ώρες της αναμονής είναι εφιάλτης. Εγώ ήμουν στη Θεσσαλονίκη και άρχισα να καλώ στο κινητό τους συγγενείς μου όταν υπολόγισα ότι προσγειώθηκαν στην Αθήνα. Δεν απαντούσαν και ανησύχησα. Συνέχισα να καλώ και ύστερα απο κάποια ώρα τα μέσα ενημέρωσης είπαν ότι το αεροπλάνο συνετρίβη στο Γραμματικό. Εκεί σταμάτησε ο χρόνος για όλους τους συγγενείς.

- Γιατί έπεσε το αεροπλάνο τελικά;

Το πόρισμα των επιστημόνων είναι σωστό. Θέλουμε να κλείσει το θέμα αυτό. Έπεσε ακυβέρνητο γιατί έμεινε από καύσιμα. Όμως οι ευθύνες είναι άλλο θέμα. Θα μπορούσε να προσγειωθεί με ασφάλεια σε κοντινό αεροδρόμιο αν έπαιρναν στα σοβαρά το πρόβλημα που είχε παρουσιάσει το αεροπλάνο αμέσως μετά την απογείωση και με δεδομένο ότι και την προηγούμενη ημέρα είχε παρουσιάσει πρόβλημα. Το πόρισμα όμως δεν χρησιμοποιήθηκε σωστά από τη Δικαιοσύνη για την απόδοση ευθυνών. Το ζήτημα της ασφάλειας των πτήσεων πρέπει να απασχολεί και γι’ αυτή την τραγωδία θα έπρεπε να έχουν πάει κάμποσοι φυλακή έστω και για ένα λεπτό. Θέλαμε την τιμωρία όλων όσοι επέτρεψαν αυτή την πτήση με αυτό το αεροπλάνο. Αλλά το νομικό μας σύστημα έχει κενά και δεν άγγιξε όλους όσους αναφέρονται ως υπεύθυνοι στο πόρισμα των επιστημόνων.

ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ

Αμέσως μετά την τραγωδία επιστήμονες, δημοσιογράφοι και συγγενείς άρχισαν να ψάχνουν τα γιατί. Και άρχισαν να επισημαίνουν αντιφάσεις στις επίσημες ανακοινώσεις ή στις επίσημες παραδοχές.

Τα στρατιωτικά αεροπλάνα διαπίστωσαν ζωή στο αεροπλάνο μέχρι την πτώση του. Ζούσε και πάλευε να πιλοτάρει το αεροπλάνο ο φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου και σημεία κίνησης έδειξε και μια αεροσυνοδός. Οι ιατροδικαστές με επικεφαλής τον Φίλιππο Κουτσάφτη διαπίστωσαν ότι οι επιβάτες που εξέτασαν και ήταν δεκάδες σκοτώθηκαν από την συντριβή στο έδαφος και δεν είχαν πεθάνει λόγω έλλειψης οξυγόνου. Οι αρχές ανακοίνωσαν ότι αμέσως μετά την απογείωση και τις πρώτες αναφορές για πρόβλημα στον κλιματισμό και την ήχηση του “γενικού συναγερμού” (master caution) δεν υπήρξε άλλη επικοινωνία στις 2 ώρες και 55 λεπτά μέχρι την πτώση του αεροπλάνου.

Αυτό συνέβη διότι προφανώς οι πιλότοι έπεσαν αναίσθητοι προτού το αεροσκάφος βγει από τον εναέριο χώρο της Κύπρου και άρα οι συχνότητες του ασυρμάτου ήταν ακόμα ρυθμισμένες στη Λάρνακα και όχι στην Αθήνα. Ωστόσο, πόσο αληθινή είναι η κατά σχεδόν παγκόσμια πρωτοτυπία καταστροφή του μαύρου κουτιού παρότι σώθηκαν σώματα με απλά κατάγματα;

Μήπως κατέστρεψαν το μαύρο κουτί ακριβώς για να κρύψουν τι πραγματικά συνέβη στα τελευταία 30 δραματικά λεπτά του εγκλωβισμού από τα στρατιωτικά στη χαράδρα του Γραμματικού;

Στη διαδικασία RENEGADE το αεροπλάνο καταρρίπτεται εάν υπάρχει κίνδυνος να πέσει σε κατοικημένη περιοχή. Στην περίπτωση του ΗΛΙΟΣ μας είπαν στο πόρισμα ότι έπεσε στη χαράδρα γιατί τότε ακριβώς τέλειωσαν τα καύσιμα. Και αν δεν το κατέρριψαν τα στρατιωτικά αναγκαστικά μήπως πήγαινε ελεγχόμενο απο το πιλοτήριό του μέχρι να τελειώσουν τα καύσιμα και να πέσει εκεί;

Μήπως είχαν τις αισθήσεις τους οι επιβάτες ή μέρος αυτών και γι’ αυτό και τα βασανιστικά ερωτήματα του προέδρου της Επιτροπής Συγγενών;

Θυμίζουμε ότι και στην περίπτωση του ΗΛΙΟΣ είχαν έντονα διατυπωθεί σενάρια για κατάληψη του αεροπλάνου (που εκτελούσε δρομολόγιο Λάρνακα – Αθήνα – Πράγα) από αεροπειρατή αλλά έμειναν σενάρια καθώς διαψεύστηκαν από τον έλεγχο στη λίστα επιβατών.

Εκτύπωση Εκτύπωση e-mail e-mail