Γιάννενα: πρώτα στο «Κίνημα της Φωτογραφίας»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΑΠΟΥΤΣΗ, ΙΑΣΟΝΑ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΑΠΠΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ "PHOTOMETRIA"

synslid

Στα χνάρια ενός από τους μεγαλύτερους φωτογράφους της Ελλάδας, του Κώστα Μπαλάφα, βαδίζουν με μεγάλες φιλοδοξίες στον τομέα της σύγχρονης φωτογραφικής τέχνης συμπατριώτες του.

Φιλοδοξούν να κάνουν… λαϊκό κίνημα τη φωτογραφία και να συνδέσουν το ελληνικό ένδοξο παρελθόν, με τη σύγχρονη πανέμορφη ελληνική φύση της περιοχής τους.

Το “Κίνημα” έχει στόχο να κάνει τα Γιάννενα, από πρώτα στα γρόσια και στα γράμματα, και “Πόλη της Φωτογραφίας”.

Τρεις απο τους “Κινηματίες” μας μιλούν με έντονα συναισθηματική φόρτιση για την προσπάθεια και όσα λένε έχουν στόχο και επιχειρήματα. Και προεξοφλεί το πάθος τους επιτυχία για το “Κίνημα της Φωτομετρίας…”

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΥΣ Ε. ΣΕΡΜΠΗ ΚΑΙ Φ. ΝΤΑΣΚΑ


- Πείτε μας κάποια γενικά στοιχεία για το φεστιβάλ.

Παναγιώτης Παπουτσής: Αυτή είναι η έκτη χρονιά του Φεστιβάλ Photometria και η φετινή θεματική είναι η «Αντανάκλαση».

- Είναι μεταφορική η χρήση του όρου;

Παπουτσής: Και μεταφορική και κυριολεκτική. Μεταφορική είναι η αντανάκλαση του αρχαίου πνεύματος στην ελληνική πραγματικότητα του σήμερα. Δηλαδή πώς βλέπει ένας ξένος φωτογράφος, όπως ο Herbert List, την αρχαία Ελλάδα, πώς βλέπει ο Κωνσταντίνος Μάνος, ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες φωτογράφους που κάνει καριέρα στο εξωτερικό με το Greek Portfolio, πώς βλέπει η Nelly’s τις αρχαιότητες και με ποιον τρόπο τις συνδυάζει με το χορό.

- Πρακτικά δηλαδή μιλάμε για μια μετάφραση της αρχαίας εποχής στα σύγχρονα δεδομένα;

Παπουτσής: Ακριβώς. Αλλά στο διαγωνιστικό κομμάτι, στο οποίο συμμετείχαν 419 άτομα φέτος, είδαμε πιο πολύ την κυριολεκτική αντανάκλαση στο φυσικό τοπίο. Αντανάκλαση των συναισθημάτων του ανθρώπου στο πρόσωπό του, ή στο κοινωνικό σύνολο.

syn5- Τι αλλάζει φέτος στη Photometria;

Παπουτσής: Από φέτος όντως κάτι άλλαξε. Μπήκαμε σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα, το Frames of European Common Life, στα πλαίσια του οποίου συνεργαζόμαστε με Δανία, Πολωνία, Βουλγαρία, Ιταλία, για τη διετία 2013-2015. Ανταλλάσουμε εμπειρίες, θα ανταλλάξουμε εκθέσεις. Μια απολογιστική έκθεση θα γίνει το 2015 το Μάιο στη Σενιγκάλια της Ιταλίας με όλες τις χώρες, ενώ τον Ιούνιο θα έρθουν από όλες της χώρες στα Γιάννενα, συμμετέχοντες και εκπαιδευτές, περίπου τριάντα άτομα, τους οποίους θα φιλοξενήσουμε. Θα τους κάνουμε περιήγηση στις εκθέσεις, σε αξιοθέατα της Ηπείρου. Όλο αυτό δημιουργεί πλέον μια κοινότητα και το σημαντικότερο είναι ότι στο διαγωνιστικό κομμάτι υπάρχουν συμμετοχές και από αυτές τις χώρες. 419 άτομα συμμετείχαν και από τους 25 επιτυχόντες οι δυο είναι ξένοι, ένας Ιταλός και ένας Άγγλος.

- Ποια ήταν η ανταπόκριση του κόσμου τα προηγούμενα χρόνια και ποιες είναι οι προσδοκίες σας φέτος;

Παπουτσής: Πέρυσι πρώτη φορά είχαμε μεγάλη ανταπόκριση. Φέτος, δεχόμαστε e-mail από άλλες περιοχές, ακόμα και από τη Θράκη, την Πάτρα, το Αγρίνιο, την Κέρκυρα, την Κοζάνη από φωτογραφικές ομάδες, οι οποίες θα έρθουν όλες, τα δύο Σαββατοκύριακα κυρίως, στην πόλη μας για να παρακολουθήσουν τις εκθέσεις και τις δράσεις.

- Η εμβέλεια, δηλαδή, του Φεστιβάλ είναι πανελλαδική;

Παπουτσής: Είναι πανελλαδική και, ξέρετε, σε πολλές πόλεις το Φεστιβάλ έχει μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα απ” ό,τι στα ίδια τα Γιάννενα. Στην Αθήνα, επειδή είχαμε κάνει την έκθεση της Πέπης Λουλακάκη, έχουμε μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα απ” ό,τι στα Γιάννενα.

- Ακούγεται περίεργο αυτό.

Παπουτσής: Είναι, όντως. Αν έχετε προσέξει, πολλά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι η Photometria «πηγαίνει στα Γιάννενα». Νόμιζαν ότι είναι Αθηναϊκή διοργάνωση.

- Η Photometria είναι ένα αμιγώς Γιαννιώτικο «προϊόν».

Παπουτσής: Είναι, και έτσι θα το κρατήσουμε.

- Αυτός είναι και ένας από τους στόχους σας για το μέλλον, συμπεραίνουμε.

Παπουτσής: Ακριβώς.

- Από ποιον διοργανώνεται το Φεστιβάλ;

Παπουτσής: Η αστική μη κυβερνητική εταιρεία «Έντευξις», η κύρια και μόνη δραστηριότητα της οποίας είναι το φεστιβάλ Photometria. Η Photometria ξεκίνησε το 2009 ως διαγωνισμός με θέμα τη μουσική, εδώ στα Γιάννενα. Ήταν απλά ένας διαγωνισμός και πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Δημήτριος Χατζής των Παλαιών Σφαγείων. Ουσιαστικά ως φεστιβάλ είναι η πέμπτη χρονιά που διοργανώνεται.

- Τι έχετε θέσει ως στόχο για το Φεστιβάλ;

Παπουτσής: Στόχος μας είναι να γίνουν τα Ιωάννινα η πόλη της φωτογραφίας. Να γίνουν δηλαδή φωτογραφικός προορισμός.

- Γιατί τα Ιωάννινα;

Παπουτσής: Γιατί είναι ο τόπος καταγωγής μας και αγαπάμε τον τόπο μας. Δεν σας κρύβω ότι έχουμε προτάσεις και από την Αθήνα, από διάφορους χώρους, να διοργανώσουμε τη Photometria στην Αθήνα το Μάιο, αλλά κρατάμε ακόμα και λέμε όχι. Την κάνουμε στα Γιάννενα επειδή τα αγαπάμε, είναι η πόλη μας. Θέλουμε να φέρουμε τουρίστες από άλλες περιοχές, να φέρουμε λάτρεις της φωτογραφίες από διάφορες πόλεις της Ελλάδας και, από φέτος, και από άλλες χώρες της Ευρώπης.

Παναγιώτης Παππάς: Τα Γιάννενα δεν έχουν κάτι σύγχρονο ως προς τον πολιτισμό αυτή τη στιγμή. Πέρα από το Φεστιβάλ δε γίνονται τέτοιες δράσεις. Είναι σημαντικό μια πόλη που, ούτως ή άλλως έχει προσφέρει παλαιότερα στον πολιτισμό, να μπορέσει να ανταπεξέλθει και στο σήμερα.

Παπουτσής: Μην ξεχνάμε ότι από τους μεγαλύτερους Έλληνες φωτογράφους ήταν ο Κώστας Μπαλάφας, ο οποίος καταγόταν από την περιοχή μας και είναι απαράδεκτο να μην υπάρχει ένα μουσείο φωτογραφίας για το Μπαλάφα. Βέβαια οφείλω σε αυτό το σημείο να σας πω τι έχει γίνει σχετικά με τη φωτογραφία στην περιοχή μας. Το Ριζάρειο Ίδρυμα. Έχουν κάνει εκπληκτική δουλειά και ο κόσμος δυστυχώς δεν το ξέρει. Έχουν φέρει Frédéric Boissonnas, έχουν φέρει Παπαϊωάννου, εκθέσεις υψηλού επιπέδου. Ό,τι σημαντικότερο έχει γίνει στην περιοχή μας φωτογραφικά δεν είναι η Photometria, είναι το Ριζάρειο Ίδρυμα. Η Photometria από εδώ και πέρα έχει να κάνει έργο. Από φέτος είμαστε στην κορυφή περιφερειακά. Μιλάμε για εννέα εκθέσεις, οκτώ εκθεσιακούς χώρους, 96 συνολικά φωτογράφους μαζί με τις ομαδικές.

- Να ξαναγυρίσουμε λίγο στο θέμα της πόλης. Τι είναι αυτό που σας εμπνέει περισσότερο στα Ιωάννινα εκτός από την αγάπη σας για την πόλη;

Παπουτσής: Είναι παρθένο έδαφος τα Γιάννενα. Δεν έχουν πολιτιστική ταυτότητα. Δεν έχουν τουριστική ταυτότητα.

- Παρά το γεγονός ότι έχουν έντονη ιστορική ταυτότητα;

Παπουτσής: Έχουν. Και έντονη πολιτισμική ταυτότητα.

- Μιλάμε τώρα για το σύγχρονο πολιτισμό. Μπορούμε έτσι να το συνδέσουμε και με το θέμα του φετινού Φεστιβάλ, την Αντανάκλαση, ενώ έχουμε δηλαδή πολιτισμό από παλαιά δεν μπορούμε σήμερα να τον αξιοποιήσουμε; Είναι μια αντίθεση.

Παπουτσής: Έχετε απόλυτο δίκιο. Αυτό βεβαίως έχει μειονεκτήματα.

- Το ιστορικό παρελθόν;

Παπουτσής: Όχι το ιστορικό παρελθόν, το ότι δεν υπάρχει δομή. Το ότι αργήσαμε να καταλάβουμε αυτό που κάνουμε. Δε σας κρύβω ότι πέρυσι έγινε αντιληπτή η δυναμική του Φεστιβάλ.

- Γιατί αυτό; Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα μεγαλύτερα εμπόδια που αντιμετωπίζετε στη διοργάνωση του Φεστιβάλ;

Παπουτσής: Κοιτάξτε, κάθε δημοτική αρχή που αλλάζει δε συνεχίζει την πολιτιστική κατεύθυνση της προηγούμενης. Δεν έχει επενδύσει σε μια διοργάνωση, σε ένα φεστιβάλ και εννοώ να επενδύσει σε βάθος χρόνου σε μια διοργάνωση. Έχουν γίνει κινήσεις απελπισίας. Δηλαδή, «θα κάνουμε ένα φεστιβάλ Art Τάδε Ιωαννίνων» και τέλος.

- Το ελληνικό «άρπα-κόλλα» δηλαδή.

Παπουτσής: Ναι, «άρπα-κόλλα» όπως αποδείχθηκε τελικά.

- Για να μη δοθεί στήριξη σε συγκεκριμένο φεστιβάλ όπως το δικό σας; Το κάνουν για να πουν ότι «εμείς μπορούμε να τα καταφέρουμε και μόνοι μας»;

Παπουτσής: Όχι, όχι, δεν το πιστεύω αυτό. Ίσως είναι μέχρι να γίνει κατανοητό ότι κάποιος σοβαρός άνθρωπος, μια σοβαρή διοργάνωση κάνει κάτι σωστά και το βλέπει μακροπρόθεσμα. Αυτό είναι. Οι άνθρωποι που είχαν κάνει κάποιες ενέργειες, σε ό,τι αφορά κάποιες διοργανώσεις δεν είχαν αυτό το σχέδιο το μακροπρόθεσμο. Δεν είχαν όραμα. Δεν υπάρχει όραμα στην περιοχή μας.

- Άρα είναι το πρόβλημα, στην πράξη, οι άνθρωποι;syn4

Παπουτσής: Γιαννιώτες στην ηλικία μας, οι οποίοι έχουν όρεξη, φεύγουν από τα Γιάννενα.

- Δεν είναι ούτε οι υποδομές, ούτε το παρελθόν της πόλης.

Παπουτσής: Αυτό το καλλιεργείς. Και τη συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση την καλλιεργείς και τους μαθαίνεις. Στ” αλήθεια τους μαθαίνεις. Όπως μαθαίνουν κι αυτοί από σένα. Όπως μαθαίνεις κι εσύ από αυτούς. Αλλά καλλιεργείται αυτό με τα χρόνια και χτίζεις μια σχέση εμπιστοσύνης, τώρα μιλάω σαν το Σαμαρά (γέλια). Δηλαδή ξέρουν, ότι τα παιδιά από τη Photometria θα κάνουν κάτι σοβαρό.

- Δημιουργεί δυσκολίες η διοργάνωση ενός Φεστιβάλ σε μια τόσο ιστορικά φορτισμένη περιοχή; Το να μεταφράσουμε δηλαδή την ιστορικότητα αυτής της πόλης στο σήμερα; Πιστεύετε ότι ο κόσμος μένει προσκολλημένος στο παρελθόν και δεν ασχολείται με το πώς θα το φέρει στη σύγχρονη εποχή;

Παππάς: Παντού δεν γίνεται όμως αυτό στην Ελλάδα;

- Είναι γενικό πρόβλημα δηλαδή.

Παππάς: Νομίζω πως ναι. Στο ευρύ σύνολό της Ελλάδας. Δεν μιλάμε για κάποιες συγκεκριμένες, εξειδικευμένες ομάδες.

Παπουτσής: Εγώ πιστεύω πως δε γίνεται παντού αυτό. Θα σας πω γιατί. Τα Γιάννενα είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση. Τα Γιάννενα είναι αποκλεισμένα. Εάν δεν υπήρχε το Πανεπιστήμιο δεν θα υπήρχε αλλαγή. Υπήρξε μια αλλαγή στο να γίνει πιο ελεύθερο το πνεύμα των Γιαννιωτών γιατί ήρθαν σε επαφή με νέους ανθρώπους από άλλες περιοχές. Η Ήπειρος γενικά είναι εσωστρεφής περιοχή. Νομίζω ότι εκεί οφείλεται αυτό. Και στην ισχυρή πολιτισμική βάση που διαθέτει η πόλη. Τα Ιωάννινα έχουν φοβερή ιστορία.

- Πρακτικά λοιπόν, πώς θα μπορούσαμε να φέρουμε την ιστορία στο σήμερα, με τέτοιον τρόπο ώστε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για να δημιουργήσουμε κάτι σύγχρονο; Όχι μόνο στα Γιάννενα, αλλά και στην Ελλάδα γενικότερα.

Παπουτσής: Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Να σας πω. Φέρνεις καταξιωμένους φωτογράφους, όπως ο Κωνσταντίνος Μάνος που έχει φωτογραφίσει την περιοχή. Πριν δύο χρόνια είχαμε το Γιάννη Δήμου, ο οποίος είχε φωτογραφίσει την Αλβανία, η οποία είναι δίπλα μας. Βάζεις όμως και νέους φωτογράφους, ανερχόμενους και ταλαντούχους και το παντρεύεις. Αυτός ο συγκερασμός είναι αυτό που λέτε. Είναι ο τρόπος να συνδέσεις το παρελθόν με τους νέους ανθρώπους, με το νέο ρεύμα.

- Για εσάς λοιπόν, τι ταυτότητα έχουν ή θα έπρεπε να έχουν τα Γιάννενα;

Παπουτσής: Κοιτάξτε να δείτε, τα Γιάννενα έχουν καταπληκτικό φυσικό τοπίο το οποίο από μόνο του είναι πόλος έλξης. Είμαστε προορισμός πλέον. Αν κάποιος άνθρωπος αναλάβει να φτιάξει μια ταυτότητα της περιοχής, και ξέρει πού στοχεύει και σε ποιες αγορές στοχεύει και με ποιον τρόπο, νομίζω πως θα τα καταφέρουμε. Αν δέσει τον τουρισμό με πολιτιστικές εκδηλώσεις το διάστημα που έχουμε εδώ ανθρώπους ή το διάστημα που δεν έχουμε εδώ τουρισμό να προσελκύσουμε από άλλες περιοχές. Απλά δεν έχουμε μάνατζερς στα Γιάννενα εξειδικευμένους πάνω σ” αυτό το αντικείμενο. Είναι πρόβλημα πολιτικό αυτό, όπως οι άνθρωποι που μπαίνουν στα ψηφοδέλτια, για παράδειγμα, στην Περιφέρεια.

- Ζήτημα πολιτικής βούλησης, λοιπόν, ή άγνοιας;

Παπουτσής: Δεν είναι άγνοια. Γιατί ποιος είναι υπεύθυνος για τον τουρισμό στην Ήπειρο; Η περιφέρεια. Πείτε μου έναν άνθρωπο από τα ψηφοδέλτια που να έχει εμπειρία σε αυτόν τον τομέα. Κανένας. Όλα γίνονται μόνο για τις ψήφους.

- Κατά συνέπεια είναι και θέμα άγνοιας κατά μία έννοια, διότι όντως δεν γνωρίζουν το αντικείμενο.

Παπουτσής: Ναι, ως αποτέλεσμα, ναι. Δεν ξεκινά όμως λόγω άγνοιας, ξεκινά στοχευμένα για τις ψήφους.

- Ως φωτογράφοι κι εσείς, είστε ερασιτέχνες ή επαγγελματίες;

Παπουτσής: Ερασιτέχνης είμαι. Εραστής της φωτογραφίας.

Παππάς: Εγώ είμαι εικαστικός.

syn2- Ποιος ο ρόλος της φωτογραφίας στην καθημερινότητα ενός φωτογράφου, έστω ερασιτέχνη; Τι νιώθει ένας φωτογράφος όταν κοιτάει κάτι μέσα από το φακό;

Παπουτσής: Εξαρτάται από το είδος της φωτογραφίας. Άμα είναι φωτορεπορτάζ, καλύπτεις ένα γεγονός. Αν είναι εικαστική φωτογραφία, εκεί το προσεγγίζεις διαφορετικά, εκεί παίζεις με το συναίσθημα, παίζεις με όλες τις ανθρώπινες αισθήσεις.

Παππάς: Η καλλιτεχνική φωτογραφία εξάλλου πρέπει να έχει σκοπό. Εάν δεν έχει σκοπό, δεν είναι καλλιτεχνική φωτογραφία. Δηλαδή, έχεις ένα στόχο να περάσεις κάτι. Είτε αυτό είναι συναίσθημα, είτε αυτό είναι ένα μήνυμα ή οτιδήποτε άλλο. Κι αυτό ίσως την ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα είδη.

- Στις δικές σας ζωές; Τι ρόλο παίζει επί προσωπικού;

Παπουτσής: Αν δεν έχω κάτι να πω με τη φωτογραφία μου δεν φωτογραφίζω. Δε σας κρύβω ότι φωτογραφίζω και μια φορά το χρόνο. Δεν μπορώ να βγω έξω και να φωτογραφίσω ό,τι βρω, απλά. Θα μου έρθει πρώτα κάτι στο μυαλό και μετά θα βγω.

- Κάθε κλικ είναι και κάτι που θέλετε να μεταδόσετε.

Παππάς: Ναι, κάπως έτσι είναι στη δική μου περίπτωση. Δεν είναι σκοπός η φωτογραφία, είναι η διέξοδος. Είναι αυτό που αισθάνεσαι, πώς θα το δείξεις με μία εικόνα. Καθρεφτίζεις αυτό που αισθάνεται η ψυχή σου με τη φωτογραφία.

Ιάσων Δήμου: Πολλοί φωτογράφοι όμως είναι πολύ κακοί στο να επιμελούνται και να παρουσιάζουν την ίδια τους τη δουλειά. Εγώ δεν θεωρώ ότι είμαι καλός στο να βγάζω φωτογραφίες. Εκεί που δίνω περισσότερη βάση είναι το κομμάτι της προώθησης, προβολής και προστασίας της δουλειάς των φωτογράφων. Άρα χρειαζόμαστε κι εμείς από πίσω, είτε μιλάμε για επιμελητές ή διοργανωτές. Είναι δυο ξεχωριστά πράγματα.

- Ο στόχος του φεστιβάλ είναι να δημιουργήσει τέτοιου είδους συναισθήματα που περιγράφετε, να δημιουργήσει προβληματισμούς;

Παπουτσής: Ναι, να βάλει τον κόσμο σε μια διαδικασία να σκεφτεί. Δεν είναι τυχαία η επιλογή των θεματικών κάθε χρόνο, είναι επίκαιρα θέματα. Αλλαγή, Αντανάκλαση. Θέματα τα οποία βάζουν τον κόσμο σε μια διαδικασία να σκεφτεί, να πειραματιστεί με τη φωτογραφία.

- Άρα δεν έχει σημασία μόνο η εικόνα αυτή καθεαυτή, αλλά και το μήνυμα της εικόνας. Το μήνυμα, φέτος, ποιο είναι;

Δήμου: Νομίζω πως έχουμε δέσει φέτος το θέμα της Αντανάκλασης, που είναι και στο διαγωνιστικό κομμάτι, με το θέμα των εκθέσεων, το οποίο είναι μια αντανάκλαση της Ελλάδας μέσα από Έλληνες και ξένους φωτογράφους, οπότε είναι μια αντανάκλαση ουσιαστικά πάνω στον εαυτό μας. Είτε πάνω στην ελληνική φωτογραφία, είτε στο πώς βλέπουν οι ξένοι φωτογράφοι την Ελλάδα.

- Τι άλλες δράσεις περιλαμβάνει το Φεστιβάλ;

Παπουτσής: Να ξεκινήσουμε από το Φωτογραφικό Χωριό, είναι η νέα δράση που βάλαμε φέτος. Σε συνεργασία με το Athens House of Photography θα φέρουμε τον William Abranowicz, το Χάρη Κακαρούχα και τον Παύλο Φυσάκη για ένα τριήμερο 27-29 Ιουνίου στο Πάπιγκο Ζαγορίου. Θα βρεθούμε τρεις ολόκληρες ημέρες με τους φωτογράφους, θα κάνουν σεμινάρια και κάθε βράδυ θα κάνουν και μία προβολή κάποιας ταινίας σχετικής με τη φωτογραφία. Είναι φωτογράφοι από τους καλύτερους στο είδος.

Συνεχίζοντας, έχουμε το Photometria Walk, το οποίο ξεκινήσαμε πέρυσι. Πρόκειται για ένα διαγωνισμό που θα γίνει στις 8/6, θα δώσουμε ένα θέμα στους διαγωνιζόμενους, θα βγουν, θα ξεχυθούν στους δρόμους των Ιωαννίνων και θα φωτογραφίσουν το θέμα. Έχει πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις κόσμο μέσα στην πόλη με φωτογραφικές μηχανές στα χέρια. Και θα επιστρέψουν στο θέατρο των Παλαιών Σφαγείων, όπου και θα ψηφίσουν οι ίδιοι τις καλύτερες φωτογραφίες. Δεν υπάρχει κριτική επιτροπή.

Παππάς: Όποιος θέλει, ακόμα και με το κινητό του, μπορεί.

Παπουτσής: Και το να ψηφίζεις τη φωτογραφία του άλλου είναι πρόκληση.

Δήμου: Και είναι και η ιδέα του να γεμίζει η πόλη από φωτογράφους. Και θα έρθουν και από άλλες πόλεις.

- Αυτό που λέτε, ότι θα βγει ο κόσμος στους δρόμους με τη φωτογραφική μηχανή, φέρνει πιο κοντά τον κόσμο με το φακό. Είναι σημαντικό ζήτημα η εξοικείωση;

Παπουτσής: Νομίζω πως έχει εξοικειωθεί. Στα Γιάννενα έχει γίνει και κάπως μόδα. Καλή μόδα εννοώ.

- Πιστεύετε ότι στη μόδα αυτή παίζει ρόλο και το υπέροχο φυσικό τοπίο;

Παπουτσής: Δε νομίζω πως έχει να κάνει με το τοπίο. Μπορείς να βρεις το πιο ενδιαφέρον πράγμα να φωτογραφίσεις δίπλα σου, μέσα στο δωμάτιό σου.

Δήμου: Επίσης, όπως είπαμε και προηγουμένως, εδώ η περιοχή έχει βγάλει δυο πολύ σπουδαίους φωτογράφους, το Μπαλάφα από τα Γιάννενα και τον Οικονομόπουλο από την Πρέβεζα. Στο εξωτερικό αν μιλήσεις για φωτογραφία στην Ελλάδα είναι οι δύο από τους πιο γνωστούς.

Παπουτσής: Άλλη μία δράση είναι το «Έντευξις». Απευθύναμε κάλεσμα σε όλες τις φωτογραφικές ομάδες της δυτικής Ελλάδας να έρθουν, λίγο πριν την τελετή λήξης στις 15 Ιουνίου να παρουσιάσουν υλικό των μελών τους. Οπότε αυτό το κάνουμε, πρώτον για να γνωριστούν μεταξύ τους οι ομάδες και δεύτερον για να καθιερώσουμε μια κοινή δράση μεταξύ όλων των πόλεων, η οποία μάλιστα θα ταξιδεύει σε όλες τις πόλεις. Και η Photometria θα είναι ο άξονας πάνω στον οποίον θα syn1«πατήσουν» ώστε να συνεργαστούν μεταξύ τους.

Επίσης, έχουμε το «Academy», διαλέξεις δωρεάν για όλους. Και γενικά όλες οι εκθέσεις δεν έχουν είσοδο και αυτό είναι σπάνιο σε φωτογραφικό φεστιβάλ.

Παππάς: Και μία άλλοι μεμονωμένοι καλλιτέχνες, οι οποίοι λείπουν και εκτός Ελλάδος και μας έχουν στείλει το υλικό τους. Γενικά φέτος τέθηκε το ζήτημα το Φεστιβάλ να γίνει λίγο πιο κινηματογραφικό. Ούτως ή άλλως από τη φωτογραφία ξεκινά ο κινηματογράφος, το βίντεο, το animation και πιστεύω ότι δεν γίνεται ένα φωτογραφικό φεστιβάλ να μην έχει την εξέλιξη της εικόνας στο σήμερα. Δεν μπορείς να παραμείνεις στη στατική εικόνα.

Παπουτσής: Και τέλος έχουμε το Schoolaroid για τους μικρούς μας φίλους, για ηλικίες του δημοτικού κυρίως. Θα τους βάλουμε σε μια διαδικασία να μάθουν τι είναι μια έκθεση φωτογραφίας, πάντα όμως με γνώμονα το παιχνίδι. Πώς τραβάς τη φωτογραφία, πώς τη βλέπεις τυπωμένη και πώς την καδράρεις. Θέλει δουλειά βέβαια ακόμα. Πρέπει να προσεγγίσουμε την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, να μιλήσουμε με τη Διεύθυνση και να διοργανώσουμε ένα διαγωνισμό με τα σχολεία.

- Υπάρχουν πλάνα να διοργανώσετε εκθέσεις σε άλλα μέρη της Ελλάδας;

Παπουτσής: Το κάνουμε ήδη. Σχεδόν εξαρχής. Το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ τον Ιούλιο πηγαίνει στην Πάρο, τον Αύγουστο στην Κεφαλλονιά, το Σεπτέμβριο στη Θεσσαλονίκη. Μετά το Σεπτέμβριο θα κάνουμε μια συνεργασία με το Athens House of Photography, μας ζήτησαν την έκθεση στην Πάτρα, Πρέβεζα, Ηράκλειο, Άργος. Ο List μετά από δω θα πάει στη Σαντορίνη. Κάποιες από αυτές γίνονται σε συνεργασία με τον Ιάσονα Δήμου, ο οποίος είναι διευθυντής του Athens House και, όταν ενώνονται δύο δυνάμεις, δυο οργανισμοί, κάνεις θαύματα. Γιατί εμείς δεν είχαμε τεχνογνωσία, μας την έδωσε ο Ιάσονας, και ο Ιάσονας χρειαζόταν εμάς σε κάποια άλλα πράγματα. Αλλά νομίζω ότι μέχρι στιγμής έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία και πάμε πολύ καλά.

- Είναι σημαντική η συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη που ξεκίνησε από πέρυσι και φέτος συνεχίζεται;

Δήμου: Είναι πολύ σημαντική η συνεργασία με τους κεντρικούς φορείς. Το Μουσείο Μπενάκη στον εκπαιδευτικό τομέα είναι κορυφή. Και είναι πολύ σημαντικό ότι φέτος γίνεται μια ευρεία συνεργασία μαζί τους, καθώς οι δύο από τις οκτώ εκθέσεις είναι δικιά τους παραγωγή.

Παπουτσής: Και η συνεργασία μαζί τους θα συνεχιστεί σίγουρα.

 

* Ο Παναγιώτης Παπουτσής, μαζί με τον Αχιλλέα Τζιάκο είναι οι υπεύθυνοι για την οργάνωση και διοίκηση του Φεστιβάλ, ο Ιάσων Δήμου είναι ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ και δημιουργός του «Athens House of Photography», ενώ ο Παναγιώτης Παππάς είναι υπεύθυνος για το συντονισμό και την επιμέλεια των προβολών. Τους ευχαριστούμε θερμά για την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση και ευχόμαστε ό,τι καλύτερο για την πορεία του «παιδιού» τους, για το οποίο τα Ντοκουμέντα αποτελούν με ιδιαίτερη χαρά, χορηγό επικοινωνίας.

** Το Φεστιβάλ Photometria ξεκίνησε στις 4 Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Ιουνίου. Όλες οι εκθέσεις, που είναι διάσπαρτες σε πολλούς χώρους στην πόλη των Ιωαννίνων, έχουν δωρεάν είσοδο. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε το www.photometria.gr.

Εκτύπωση Εκτύπωση e-mail e-mail