Τα πολλά πρόσωπα του Πίτερ Σέλλερς

"ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΘΕΙΣ ΕΜΦΡΑΓΜΑ ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΚΑΡΔΙΑ", ΕΛΕΓΕ Ο ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΩΜΙΚΗ ΙΔΙΟΦΥΪΑ

petsellssl
Ο Πίτερ Σέλλερς, που γεννήθηκε σαν σήμερα πριν από 90 χρόνια, ήταν ένας βαθύτατα ανασφαλής και προβληματικός άνθρωπος. Ένας άνθρωπος που άφηνε μόνο καταστροφή στους ανθρώπους που τον περιέβαλαν, εντός και εκτός στούντιο. Γράφει ο Φίλιππος Ντάσκας

Το 1975, η TWA ήταν μια από τις μεγαλύτερες και δημοφιλέστερες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο, μια από τις ελάχιστες αμερικανικές αεροπορικές με δρομολόγια τόσο στο εσωτερικό των Ηνωμένων Πολιτειών, όσο και υπερατλαντικά.

Η αεροπορική είχε ανάγκη από έναν εκπρόσωπο, έναν ηθοποιό-χαμαιλέοντα, που θα πρωταγωνιστούσε σε τρία διαφημιστικά σποτ ενσαρκώνοντας διαφορετικούς χαρακτήρες, διαφημίζοντας διαφορετικές υπηρεσίες της εταιρείας, προσαρμοσμένους σε κωμικά χαρακτηριστικά της κάθε υπηρεσίας. Ως Σκωτσέζος, θα διαφήμιζε τις φθηνές λύσεις πακέτων διακοπών της εταιρείας. Ως Ιταλός bon-viveur, θα διαφήμιζε τις νοστιμιές της ευρωπαϊκής γαστρονομίας που διέθετε η εταιρεία στους επιβάτες της, ενώ, ως Άγγλος ευγενής θα εξήρε τις αρετές του νέου υπερατλαντικού σέρβις, που ξεχώριζε την TWA από τον ανταγωνισμό.

Η λύση ήταν μία: ο Πίτερ Σέλλερς, που, ως κωμικά επιρρεπής στα ατυχήματα “Επιθεωρητής Κλουζώ” στη σειρά ταινιών “Ροζ Πάνθηρας”, είχε ήδη δώσει τα δείγματα γραφής του. Η συνάντηση έκλεισε και στελέχη της διαφημιστικής μετέβησαν στο Λος Άντζελες για να συναντήσουν το Βρετανό κωμικό. Εκεί, πείθοντάς τον να παρακολουθήσει δείγματα της δουλειάς τους, εισέπραξαν αρνητική απάντηση, γιατί, όσο κι αν του άρεσαν οι ιδέες, εκείνος “δεν έκανε διαφημιστικά”. Απογοητευμένα τα στελέχη της διαφημιστικής αποχώρησαν και η έκπληξή τους ήταν μεγάλη όταν, ελάχιστες ημέρες αργότερα, ο Σέλλερς επικοινώνησε μαζί τους ανακοινώνοντάς τους ότι η μητέρα του τον έπεισε να παίξει στα διαφημιστικά.

Τα στελέχη, όσο και ενθουσιασμένα, ήξεραν ότι κάτι δεν πάει καλά. Η μητέρα του Σέλλερς είχε πεθάνει από το 1967, ενώ η ιστορία του γινόταν ακόμα πιο περίεργη, όταν ο ηθοποιός ανέφερε πως η μητέρα του απαίτησε κανένας στο στούντιο να μην φοράει μωβ ρούχα (το μωβ ήταν το χρώμα που μισούσε η μητέρα του), αλλιώς “θα φύγω από το στούντιο και δεν θα ξαναγυρίσω ποτέ”.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που ο Σέλλερς είχε παράλογες απαιτήσεις στη δουλειά του. Ο σκηνοθέτης των ταινιών του “Ροζ Πάνθηρα”, Μπλέικ Έντουαρντς, ανέφερε ότι πολλές φορές ο Σέλλερς όταν δεν ήξερε πώς να προσεγγίσει μια σκηνή, εμφανιζόταν την επόμενη ημέρα ισχυριζόμενος ότι η μητέρα του, του έδωσε τη λύση. “Και τα αποτελέσματα ήταν πάντοτε”, συνέχιζε ο Έντουαρντς, “τραγικά”.

Και φυσικά δεν ήταν μόνο η… μητέρα του που δημιουργούσε προβλήματα στις παραγωγές. Ο Σέλλερς είχε τη συνήθεια να καυγαδίζει με τους σκηνοθέτες των ταινιών του και να επιχειρεί να τους απολύσει, κίνηση που συνήθως έκανε τα προβλήματα χειρότερα. Μοναδική εξαίρεση, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, με τον οποίο ταίριαξε σε μεγάλο βαθμό στα γυρίσματα του “Dr Strangelove”. Ακόμα και ο Μπλέικ Έντουαρντς, που, εκτός του “Ροζ Πάνθηρα”, του χάρισε και μια από τις πιο χαρακτηριστικές του ταινίες, το “Πάρτι” του 1968 (που διέθετε σενάριο μόλις 67 σελίδων, τα υπόλοιπα ήταν αυτοσχεδιασμοί των ηθοποιών), δεν γλύτωσε την οργή του. Οι σχέσεις των δύο ήταν, μάλιστα, τόσο κακές, ώστε πλέον επικοινωνούσαν με μηνύματα γραμμένα σε ένα κομμάτι χαρτί.

Όχι ότι στην προσωπική του ζωή τα πράγματα ήταν καλύτερα. H πρώτη σύζυγός του, Άν Χάου, με την οποία απέκτησε ένα γιο και μία κόρη, έκπληκτη είδε μπροστά της τον Σέλλερς να δείχνει τον έρωτά του για την Ιταλίδα σταρ και συμπρωταγωνίστριά του, Σοφία Λόρεν. Ο Σέλλερς έπεισε τον εαυτό του πως η εκρηκτική Ιταλίδα ήταν έτοιμη να παρατήσει το σύζυγό της για εκείνον. Ένα βράδυ, ο ηθοποιός ξύπνησε τον 7χρονο γιο του, Μάικλ, και του έκανε την ερώτηση “να χωρίσω τη μαμά σου;”, μία ερώτηση που έκανε τον μικρό να βάλει τα κλάματα – δεν θα ήταν η μόνη φορά. Ο Σέλλερς, που παντρεύτηκε τέσσερις φορές και απέκτησε τρία παιδιά – δύο από τον πρώτο του γάμο και μία κόρη από τον δεύτερο, με τη σουηδέζα ηθοποιό Μπριτ Έκλαντ, ήταν συχνά εξαιρετικά βάρβαρος συναισθηματικά απέναντι τόσο στις συντρόφους, όσο και στα παιδιά του.

Σε πολλές φάσεις της ζωής του τους έκοβε την καλημέρα, πέταγε τα παιδιά του έξω από το σπίτι, ενώ έστελνε ακόμα και τηλεγραφήματα με τα οποία προέτρεπε τα παιδιά του να “αλλάξουν το επώνυμό [τους]”, συμπληρώνοντας “δεν έχουμε καμία σχέση πλέον, δεν θέλω να με ξαναενοχλήσετε”. Μία άλλη φορά είχε πετάξει κρασί στο πρόσωπο της κόρης του, Βικτόρια, όταν εκείνη σχολίασε την εμφάνισή του σε μία ταινία.

Με τη Μπριτ Έκλαντ το διαζύγιο ήρθε το 1967 στο πλατώ της ταινίας The Bobo, με το γάμο τους να παίρνει την κατηφόρα όταν ο Σέλλερς εξέφραζε τη συνεχή δυσαρέσκειά του με την ερμηνεία της συζύγου – και συμπρωταγωνίστριάς του, φτάνοντας στο σημείο να απαιτήσει και την απόλυσή της. Οι καυγάδες τους ήταν ομηρικοί ενώ ο καλύτερος φίλος του Σέλλερς, Σπάικ Μίλιγκαν, έστειλε συγχαρητήριο τηλεγράφημα στην Έκλαντ άμα τη εκδώσει του διαζυγίου τους. H ίδια η Έκλαντ, που ήταν εξίσου πρόθυμη να χρησιμοποιήσει το παιδί τους για να εκδικηθεί τον Σέλλερς, ανέφερε αργότερα ότι “δεν ήξερες πού βρισκόταν συναισθηματικά. Μαλώναμε την Παρασκευή, έλεγε ‘θα συναντήσω τους δικηγόρους τη Δευτέρα’ και πέρναγε έτσι όλο το Σαββατοκύριακο, μην ξέροντας τι θα γίνει. Και τελικά τη Δευτέρα θα έλεγε ‘πάμε στο Λονδίνο’, θα έμπαινε στη μπουτίκ του Cartier και θα μου αγόραζε ένα πανάκριβο ρολόι, γιατί το προηγούμενο το είχε ποδοπατήσει και το είχε πετάξει στη λεκάνη της τουαλέτας”.

Από το 1976, με ήδη τρεις αποτυχημένους γάμους (την Έκλαντ διαδέχθηκε η Μιράντα Κουάρι, με την οποία χώρισε τρία χρόνια μετά), ο 51 ετών Σέλλερς γνώρισε την 22χρονη ηθοποιό Λιν Φρέντερικ και η ζωή του ηθοποιού έγινε πολύ χειρότερη μετά το γάμο τους. Η εξάρτησή του από την κοκαΐνη και το αλκοόλ έγινε πολύ χειρότερη ενώ τα χρόνια προβλήματα με την καρδιά του (το 1964, παντρεμένος με τη Μπριτ Έκλαντ, ο Σέλλερς πήρε διεγερτικά χάπια που ήταν υπεύθυνα για 8 καρδιακά επεισόδια μέσα σε τρεις ώρες, με τον ηθοποιό να έχει κηρυχθεί νομικά νεκρός για ενάμισι λεπτό) έγιναν ακόμα χειρότερα. Σε πολλές περιπτώσεις ο Σέλλερς δεν μπορούσε να σταθεί όρθιος και το ντουμπλάζ ήταν απαραίτητο για να ολοκληρωθεί η παραγωγή.

Τελικά, στις 21 Ιουλίου 1980, έχοντας ξεκινήσει να βρίσκει μια πιο στενή σχέση με το γιο του και στα πρόθυρα του διαζυγίου του με τη Φρέντερικ, ο Σέλλερς υπέστη ένα βαρύτατο καρδιακό επεισόδιο (το 15ο του συνολικά) και υπέκυψε λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 24ης Ιουλίου 1980, σε ηλικία 54 ετών.

Με δεδομένο ότι δεν πρόλαβε να αλλάξει τη διαθήκη του, την περιουσία των 17.5 εκατομμυρίων λιρών του κληρονόμησε η 26χρονη Φρέντερικ, την οποία τα παιδιά του Σέλλερς κατηγόρησαν ως “τεθλιμμένη χήρα”, που έξι μήνες μετά το θάνατο του Σέλλερς παντρεύτηκε τον Βρετανό παρουσιαστή Ντέιβιντ Φροστ.

Τα παιδιά του έλαβαν μόλις 3.000 λίρες το καθένα, γεγονός που ο γιος του Μάικλ απέδωσε σε υπολογισμένη κίνηση του πατέρα τους, καθώς μόνο η πλήρης αποκλήρωσή τους θα μπορούσε να τους δώσει νομική βάση για να αμφισβητήσουν τη διαθήκη. Η τελική κίνηση ενός πικρού ανθρώπου, που άφηνε μόνο καταστροφή στους ανθρώπους που τον περιέβαλαν, ακριβώς όπως η ολοκληρωτική καταστροφή που άφηνε ως “Επιθεωρητής Κλουζώ”. Ο γιος του εργάστηκε ως ξυλουργός και συγγραφέας και πέθανε το 2006 σε ηλικία 52 ετών, ακριβώς στην επέτειο θανάτου του πατέρα του, κι αυτός από καρδιακή προσβολή ενώ οι κόρες του, έπειτα από συνεχείς μάχες με τα ναρκωτικά και το αλκοόλ, βρήκαν έστω και ελάχιστα το δρόμο τους, αλλά όχι και την περιουσία του πατέρα τους, που κατέληξε στην κόρη της Φρέντερικ από τον τρίτο της σύζυγο, η οποία δεν είχε καμία σχέση και δεν γνώρισε ποτέ τον Σέλλερς.

Ο Πίτερ Σέλλερς, που γεννήθηκε σαν σήμερα πριν από 90 χρόνια, ήταν ένας βαθύτατα ανασφαλής και προβληματικός άνθρωπος. Εσωστρεφής, πολλές φορές “μικρός” και κακός, άλλες φορές δοτικός, αστείος, με παιδικές αντιδράσεις. Πάνω απ’ όλα, ένας από τους ευφυέστερους κωμικούς που υπήρξαν ποτέ και με λαμπρές κωμικά δραματικές ερμηνείες σε ταινίες που άφησαν εποχή.

Βρίσκετε ομοιότητες απο τον ελληνικό χώρο;

Εκτύπωση Εκτύπωση e-mail e-mail