Το MINI πρόβλημα MAXI πονοκέφαλος

ΠΟΛΥΤΥΠΙΑ ΣΤΙΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΣΤΗ ΓΚΑΜΑ

minisldrie

Η είδηση ότι τα MINI Paceman, Coupé και Roadster οδεύουν σύντομα προς γκιλοτίνα, όπως μεταδίδουν αξιόπιστες πηγές του Ειδικού Τύπου, μετά βίας μπορεί να θεωρηθεί έκπληξη. Όσο άξια κι αν ήταν, τα τρία αυτά μοντέλα δείχνουν την πλήρη έκταση του προβλήματος στη βρετανική φίρμα.

Η έλλειψη συνοχής στη σημερινή γκάμα δεν είναι απόρροια κακού προγραμματισμού εκ μέρους των διευθυντικών στελεχών, όσο είναι δείκτης του υπέρμετρου ανταγωνισμού για το στέμμα των premium κατασκευαστών. Αν γυρίσουμε είκοσι χρόνια πίσω, στο όχι και τόσο μακρινό 1995, όταν η BMW άναβε το πράσινο φως για την εξέλιξη ενός ολοκαίνουριου MINI στην τότε θυγατρική της Rover, οι συγκρουόμενες κουλτούρες και νοοτροπίες είχαν ως αποτέλεσμα την επικράτηση του ισχυρότερου, της γερμανικής μητρικής. Πράγμα που αποτελεί μεγάλο κρίμα, καθώς η ιδέα της Rover για το Mini του 21ου αιώνα ήταν ένα μικρό, πισωμήχανο bubble car, που παρουσιάστηκε σε τρίθυρες και πεντάθυρες concept εκδόσεις ως το Mini Spiritual.

Ωστόσο, τα συνεχιζόμενα οικονομικά προβλήματα της Rover και η πολυσυζητημένη διάλυσή της από την BMW το 2000, είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός ρετρό προσθιοκίνητου χάτσμπακ με εξαιρετικά οδικά χαρακτηριστικά, έστω κι αν, εκ του αποτελέσματος, ο 1600άρης Tritec κινητήρας ήταν λάθος επιλογή.

Ο εμπλουτισμός της γκάμας ήταν αργός – η πρώτη γενιά του αναγεννημένου MINI μέσα σε επτά χρόνια παραγωγής είδε μόλις ένα «αδελφάκι», το ξεσκέπαστο Convertible. Από τότε, το MINI κινδυνεύει όχι επειδή δεν είναι καλό αυτοκίνητο, αλλά αποκλειστικά και μόνο λόγω εγκατάλειψης. Η επέκταση της γκάμας του, σπασμωδική κι αν είναι, δεν απέφερε τα ανάλογα αποτελέσματα.

Τα Coupé και Roadster, φερ” ειπείν, δεν έχουν κανένα απολύτως νόημα μέσα στη γκάμα. Σχεδιαστικά δεν δείχνουν MINI (ούτε και όμορφα, τουλάχιστον το Coupé με την περίεργη οροφή του, ενώ ειδικά το Roadster δεν έχει καν λόγο ύπαρξης, εφόσον στην ίδια γκάμα υπάρχει το παραδοσιακό Convertible!

Προχωρώντας παρακάτω, παραβλέποντας το Countryman, το Paceman είναι ένα τρίθυρο εκτός δρόμου κουπέ χάτσμπακ, όπως ακριβώς και η BMW X6. Ενώ όμως ο αγοραστής μιας X6 μπορεί να θεωρηθεί εκκεντρικός γιατί, ας είμαστε ειλικρινείς, έχει τα λεφτά για να θεωρηθεί ό,τι θέλει, ο αγοραστής ενός Paceman απλά δεν ξέρει τι τύπο αυτοκινήτου θέλει. Ίσως ένα ακριβότερο, λιγότερο πρακτικό Countryman. Και βέβαια, εκεί που το Clubman είναι περίεργο, ζωηρό και τρελιάρικο, το Paceman προσπαθεί να εκλογικεύσει ένα καθαρά νεανικό και διασκεδαστικό concept. Σαν να βλέπεις τον παππού σου με All Star και φόρμες-βράκες DSquared.

Όχι ότι και τα τρία αυτά αυτοκίνητα δεν είναι αξιόλογα, κάθε άλλο μάλιστα. Τα Roadster και Coupé έχουν χαμηλό κέντρο βάρους και, χωρίς τις πίσω θέσεις, μεγαλύτερο χώρο αποσκευών. Ωστόσο το πρόβλημα είναι ότι όταν χάνεις το δρόμο σου με την προσοχή σου να αποσπάται από αυτοκίνητα που δεν παίζουν κάποιον ιδιαίτερο ρόλο στη γκάμα, τότε τα πράγματα αρχίζουν να πηγαίνουν στραβά. Επί παραδείγματι, το νέο MINI Hatchback.

Εξαιρετική πλατφόρμα, πολύ καλή γκάμα κινητήρων, υπέροχο εσωτερικό, μοναδική οδηγική αίσθηση. Αλλά; Αλλά, δεν μπορείς να πεις με ακρίβεια, κάτι όμως δεν πάει καλά. Αρχίζεις να αισθάνεσαι την τεμπελιά του σχεδιαστικού τμήματος της φίρμας. Μία ακόμα εξέλιξη του σχεδίου, χωρίς όμως να φαίνεται αυτή η «σπίθα» της πρώτης γενιάς.

Και είναι αυτή η «σπίθα» που έκανε το MINI σπουδαίο, όχι το μάρκετινγκ. Ας μην ξεχνάμε ότι, ακόμα και το ορίτζιναλ ΜΙΝΙ του 1959, δεν βασίστηκε σε μαρκετινίστικα τρικ. Ήταν ένα αξιόλογο, καλοστημένο, πρακτικό αυτοκίνητο της εποχής του. Δεν πήρε μάλιστα το όνομα Mini μέχρι το 1969. Και η πρώτη γενιά του νέου MINI, το R50 του 2000, ήταν επίσης ένα αυτοκίνητο της εποχής του. Δεν έπαιρνε τον εαυτό του στα σοβαρά, ήταν απλά διασκεδαστικό, μοδάτο, σπορ.

Δυστυχώς, η υπάρχουσα γκάμα έχει πλέον χάσει αυτό το σπουδαίο χαρακτηριστικό. Πλέον δεν είναι μια γκάμα εμπνευσμένη από τη φαντασία δημιουργικών ανθρώπων, είναι μια γκάμα που υπάρχει για να καλύπτει κενά. Και, όντας κάτοχος MINI, μπορώ να πω απλά: δεν είναι πλέον κουλ.

Ας ελπίσουμε να υπάρξουν φρέσκιες ιδέες, όπως τα Rocketman ή Superleggera, να ανατρέψουν αυτή τη στασιμότητα.

Εκτύπωση Εκτύπωση e-mail e-mail