Τρίτη - 21 Νοεμβρίου 2017

Cool down, η Finnair δεν θέλει να προσβάλλει τους υπέρβαρους επιβάτες

Cool down, η Finnair δεν θέλει να προσβάλλει τους υπέρβαρους επιβάτες

Ένα από τα αδιαμφισβήτητα θετικά της εποχής μας είναι πως έχουμε αποκτήσει σημαντικά μεγαλύτερη ευαισθησία προς οτιδήποτε μπορεί να προσβάλλει ή να θίξει έναν συνάνθρωπό μας. Η προσβολή άλλωστε στις περισσότερες περιπτώσεις υποκρύπτει κάποιου είδους κομπλεξισμό από τον άνθρωπο που την εκτοξεύει ή, αν γενικεύσουμε σε επίπεδο κοινωνίας, κάποιο συλλογικό ελάττωμα που λειτουργεί ως ελατήριο για τη στοχοποίηση ή την καταπίεση μιας ομάδας ανθρώπων.

Του Δημήτρη Παπαϊωάννου

Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα ο σεξισμός, ο οποίος πάντοτε προφανώς υπέβοσκε σε μία κοινωνία όπου η ισότητα των φύλων αμφισβητείται όχι στα λόγια αλλά πιο επικίνδυνα, στις σιωπηρές πράξεις. Μαζί και ο ρατσισμός, μαζί και η ομοφοβία και, εάν μιλάμε για το σωματότυπο του καθενός, το λεγόμενο “fat shaming”, το να ντροπιάζεις δηλαδή έναν άνθρωπο που θεωρείται υπέρβαρος.

Για το να είναι κανείς υπέρβαρος προφανώς δεν πέφτει λόγος σε κανέναν (όπως και για όλες τις παραπάνω κατηγορίες διακρίσεων), ενώ είναι απολύτως σαφές στους ανθρώπους που μοιράζονται αυτό το χαρακτηριστικό τι συνέπειες στην υγεία τους μπορεί δυνητικά να έχει, οι μυριάδες των επιστημονικών ερευνών μπορούν άνετα να το πιστοποιήσουν.

Από την άλλη όμως, το βάρος δεν θα πρέπει να αποτελεί ταμπού σε σοβαρές συζητήσεις, επειδή κάποιος μπορεί να θιγεί από αυτό το θέμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η ανακοίνωση της Finnair, των φινλανδικών αερογραμμών πως θα ξεκινήσουν πιλοτικά και, σημειωτέον, σε εθελοντική βάση, να ζυγίζουν επιβάτες με τις χειραποσκευές τους στο αεροδρόμιο Vantaa του Ελσίνκι. Οι αντιδράσεις, παρά την δικαιολογημένη κίνηση της εταιρείας, ήταν σε κάποιες περιπτώσεις αδικαιολόγητες, με χρήστες του διαδικτύου να καλούν μέχρι και σε μποϊκοτάζ της Finnair, χρησιμοποιώντας και hashtag #fatshaming.

Όμως είτε μας αρέσει είτε όχι, είτε νιώθουμε άσχημα (και δεν χρειάζεται να είσαι υπέρβαρος για να νιώσεις άσχημα πάνω σε μια ζυγαριά) είτε όχι, το ζύγισμα των επιβατών πριν την πτήση είναι απολύτως απαραίτητο. Και για όσους ακόμα δεν πείθονται, ακολουθεί μια σύντομη ιστορία. Την 8η Ιανουαρίου του 2003, ημέρα Τετάρτη, 19 άνθρωποι εμφανίστηκαν στο αεροδρόμιο της Σάρλοτ, στη Βόρεια Καρολίνα των Ηνωμένων Πολιτειών, για να επιβιβαστούν στην πτήση 5481 της Air Midwest (που εκτελούσε πτήση εκ μέρους της US Airways) με προορισμό το σχετικά κοντινό αεροδρόμιο στο Γκρινβιλ στη Νότια Καρολίνα. Η 25χρονη κυβερνήτης και ο 27χρονος συγκυβερνήτης ξεκίνησαν κανονικά τη διαδικασία της απογείωσης, το αεροσκάφος σηκώθηκε αλλά σχεδόν αμέσως πήρε κλίση και, 37 δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, συνετρίβη σε ένα τεχνικό υπόστεγο του αεροδρομίου.

Η μετέπειτα έρευνα του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας Μεταφορών, πέρα από ένα πρόβλημα συντήρησης που συνετέλεσε στη συντριβή, ανακάλυψε ένα πολύ ανησυχητικό στοιχείο. Το αεροσκάφος ήταν κατά 264 κιλά βαρύτερο από το ανώτατο ασφαλές όριό του, με το κέντρο βάρους του να είναι μετατοπισμένο προς το πίσω μέρος του αεροσκάφους. Ο λόγος για τον οποίο συνέβη ήταν πολύ απλός. Οι πιλότοι υπολόγισαν το βάρος του αεροσκάφους με τους επιβάτες, τις αποσκευές και τα καύσιμα χρησιμοποιώντας όχι αληθινούς αριθμούς, αλλά με βάση ένα μέσο όρο για γυναίκες και για άνδρες. Στο μικρό αεροσκάφος, ακόμα και μία μετατόπιση του κέντρου βάρους κατά μόλις 5% ήταν αρκετή ώστε να διαταραχθεί πλήρως η ισορροπία του και να βγει εκτός ελέγχου.

To πρόβλημα με τη χρήση μέσων τιμών, είναι διπλό. Αφενός η μέση τιμή βάρους ανά χώρα διαφέρει, καθώς για παράδειγμα το 2009 ο μέσος όρος βάρους ενός ενήλικα άνδρα ήταν για τη Βραζιλία στα 72.7 κιλά, ενώ για το Ηνωμένο Βασίλειο στα 84 κιλά, αφετέρου και με βάση τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ιστορικά ο παγκόσμιος πληθυσμός γίνεται συνεχώς ολοένα και βαρύτερος, με τις μέσες τιμές να ανεβαίνουν διαρκώς και να μην χαρακτηρίζουν, φυσικά και ολόκληρο τον πληθυσμό.

Ανάμεσα στις προτάσεις του Συμβουλίου μετά το ατύχημα στη Σάρλοτ, ήταν να υιοθετηθεί το υποχρεωτικό ζύγισμα των επιβατών με τις χειραποσκευές του κατά το check-in, προκειμένου τα δεδομένα να χρησιμοποιούνται από αυτοματοποιημένα συστήματα για να κατανέμουν το βάρος σωστά εντός της καμπίνας και να διασφαλίζεται ότι δεν θα απογειωθεί ποτέ ένα αεροσκάφος υπέρβαρο.

Οι προτάσεις μπορεί να μην υιοθετήθηκαν άμεσα, ωστόσο το πρόγραμμα της Finnair αλλά και άλλων αεροπορικών, όπως της Hawaiian Airlines, κινείται σε αυτή ακριβώς την κατεύθυνση. Οι μεταβλητές στο συγκεκριμένο ζήτημα είναι πάρα πολλές, μεταξύ άλλων ακόμα και το πόσα ρούχα φοράει ένας επιβάτης, ανάλογα με την εποχή του χρόνου.

Φυσικά ένα τέτοιο σύστημα θα έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση των προεπιλεγμένων θέσεων εντός του αεροσκάφους, καθώς αναγκαστικά η κατανομή των επιβατών θα πρέπει να υπολογίζεται λίγο πριν την επιβίβαση, αλλά ο λόγος γι’αυτή τη θυσία είναι, τουλάχιστον, ιερός.

Το να ζυγίζεται ο επιβάτης πριν την πτήση δεν είναι κάποιο υποχθόνιο σχέδιο για να ντροπιαστούν άνθρωποι που μπορεί να μην έχουν το τέλειο σώμα (και καλά κάνουν, αν δεν το θέλουν). Είναι ωστόσο απαραίτητο βήμα ώστε να συνεχίσουν να φτάνουν σώοι και αβλαβείς στον προορισμό τους οι φίλοι, τα παιδιά, η οικογένειά μας, αλλά κι εμείς οι ίδιοι. Το να υπερασπίζεσαι μια κοινωνική ομάδα που θίγεται ή νιώθει προσβεβλημένη είναι ευγενές και, εκτός αν μιλάμε για τα πανταχού παρόντα τρολ, είναι απαραίτητο ώστε το αξιακό μας σύστημα να συνεχίσει να υπάρχει και να βελτιώνεται. Χρειάζεται όμως πάντοτε προσοχή και προσεκτική εξέταση κατά περίπτωση πριν καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι μιλάμε για προσβολή, αντί για κοινή λογική.

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ

Τα Ντοκουμέντα είναι μια δημοσιογραφική ιστοσελίδα ειδήσεων, ερευνών, αποκαλύψεων και απόψεων, με την επιμέλεια του Γιάννη Ντάσκα.

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Newsletter

Συμπλήρωσε το e-mail σου και θα λαμβάνεις κάθε Πέμπτη το εβδομαδιαίο newsletter του ntokoumenta.gr με όλα τα νέα της Ελλάδας