Παρασκευή - 24 Νοεμβρίου 2017

Μαγικό Χαλί: Οι 5+1 καλύτερες υδροπνευματικές Citroën όλων των εποχών

Μαγικό Χαλί: Οι 5+1 καλύτερες υδροπνευματικές Citroën όλων των εποχών

Με αφορμή τη λήξη παραγωγής της τελευταίας μεγάλης Citroën με υδροπνευματική/υδροενεργητική ανάρτηση, της C5, και την αντικατάσταση μελλοντικά του θρυλικού συστήματος από τη νέα τεχνολογία Advanced Comfort της γαλλικής φίρμας, κάνουμε μια αναδρομή στο παρελθόν της εντυπωσιακής ιστορίας και εντοπίζουμε τις 5 καλύτερες εφαρμογές της Citroën - με ένα έξτρα τελικό bonus!

#5: Citroën GS/GSA (1970-1986)

Η GS (και η hatchback μετεξέλιξή της, GSA), παρουσιάστηκε το 1970 και, σε σχεδίαση Robert Opron, αποτέλεσε την πρώτη εφαρμογή της υδροπνευματικής σε αυτοκίνητο μικρότερης κατηγορίας. Ελάχιστοι γνωρίζουν πως από το 1973 οι GS διέθεταν Wankel κινητήρα με διπλό ρότορα (συνεργασία με τη γερμανική NSU, μετέπειτα Audi) κι αυτό διότι η χαμηλή αξιοπιστία του οδήγησε τη Citroën να επαναγοράσει και να αποσύρει όλες τις GS Birotor, μετά από μόλις 847 πωλήσεις. Το αποτυχημένο πείραμα του Wankel θεωρείται από πολλούς ότι συνετέλεσε στην πτώχευση της Citroën το 1974 και στην συνακόλουθη εξαγορά της από την Peugeot, χωρίς ωστόσο να αφαιρέσει σε τίποτα από την εμπορική επιτυχία της GS. Ένα ουσιαστικό facelift, η GSA, εμφανίστηκε το 1979 με hatchback διαμόρφωση και πλαστικά προστατευτικά στο αμάξωμα, ενώ το 1986 έδωσε τη θέση της στην BX, με σχεδίαση από τον Marcello Gandini, έπειτα από περισσότερες από 2 εκατ. πωλήσεις. Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να θυμηθείτε την παλιά διαφήμιση της GSA, με την εντυπωσιακή επίδειξη των δυνατοτήτων της ανάρτησης:

 "Ακόμα κι αν σκάσει μπροστινό λάστιχο": η μαγεία της υδροπνευματικής

#4: Citroën Xantia (1992-2001)

Σε 9 χρόνια παραγωγής, οι περισσότερες από 1.5 εκατ. πωλήσεις της Xantia μαρτυρούν και την επιτυχία της. Η τεχνολογική της υπεροχή, ωστόσο, ήταν καλύτερα κρυμμένη και εμφανιζόταν μόνο όταν έπρεπε: στις στροφές και στους ελιγμούς έκτακτης ανάγκης. Η Xantia Activa εξακολουθεί να κατέχει το ρεκόρ υψηλότερης ταχύτητας σε moose test, στα 85 χ.α.ώ., περνώντας σύγχρονα supercars όπως τη McLaren 675LT και το Audi R8 V10! Η πλήρης γκάμα κινητήρων ήταν ένας ακόμα παράγοντας επιτυχίας (από 1.6 μέχρι 3.0 V6), όπως και η εντυπωσιακή της σχεδίαση, με το σφηνοειδές αμάξωμα να δανείζεται στοιχεία από τη μεγαλύτερη XM. Το πάτωμα της Xantia χρησιμοποιήθηκε και για το ομόσταυλο Peugeot 406, θυσιάζοντας ωστόσο τη Hydractive II για χάρη πιο συμβατικής ανεξάρτητης ανάρτησης πίσω.

 Τεκμήριο από 2.550.000 δραχμές και με δόσεις από 149.000 το μήνα; Ευκαιρία!

#3: Citroën C6 (2005-2012)

Η τελευταία μεγάλη Citroën παρουσιάστηκε ως concept το 1999 με τη C6 Lignage, ωστόσο πήρε στην εταιρεία σχεδόν έξι χρόνια μέχρι να περάσει επίσημα στην παραγωγή - χωρίς καν να χάσει τη διαχρονικότητά της στο μεσοδιάστημα. Τα παράθυρα χωρίς πλαίσιο, το κοίλο πίσω παράθυρο και το - σχεδόν - γερμανικό εσωτερικό με την ιδιαίτερη προσοχή στη λεπτομέρεια και τις υπέροχες κρεμ επενδύσεις, την έκαναν άξια διάδοχο της CX, άσχετα που εμπορικά δεν σημείωσε την επιτυχία των προκατόχων της. Ένα future classic με όλη τη σημασία του όρου και ένα από τα εντυπωσιακότερα σεντάν όλων των εποχών.

Το υπονοούμενο είναι απλό: η C6 ξανανιώνει! 

#2: Citroën CX (1974-1991)

Με εντυπωσιακά αεροδυναμική σχεδίαση (το όνομα "CX" δείχνει προς την γαλλική ονομασία του συντελεστή αεροδυναμικής), ακόμα πιο εξελιγμένη ανάρτηση με υδραυλικά φρένα και υδραυλική υποβοήθηση στο τιμόνι (με αυτόματη επαναφορά στην ευθεία), η CX αποτέλεσε την DS+ και ένα από τα χαρακτηριστικότερα αυτοκίνητα των seventies. Η εντυπωσιακή GTi τούρμπο των 170 ίππων και η χαρακτηριστικά ψυχεδελική διαφημιστική καμπάνια με την ποπ σταρ Grace Jones έκαναν τη CX ένα από τα πιο θρυλικά αυτοκίνητα που έβγαλε ποτέ η Γαλλία. Και στο παρακάτω βίντεο, συγκριτική δοκιμή ανάμεσα στις CX, Fiat Croma, Audi 100 και Mercedes W124, η υδροπνευματική της ανάρτηση δείχνει ακριβώς γιατί.

 Ξαφνικά, το να οδηγείς μια Citroën αντί για ένα γερμανικό σεντάν δε δείχνει και τόσο άσχημο, έτσι;

#1: Citroën DS (1955-1975)

Μπορεί να μην διέθετε τις εξελιγμένες παρεμβάσεις στην ανάρτηση των διαδόχων της, αλλά η DS είναι ο "daddy". Σκεφτείτε το 1955 να βγαίνετε από το σπίτι σας, να βλέπετε κάποια αναχρονιστικά Austin Westminster, Fiat 1900 και Ford Zephyr (ή ακόμα-ακόμα και την Traction Avant της Citroën) και ξαφνικά εμφανίζεται μπροστά σας η DS, με σχεδίαση από το γλύπτη Flaminio Bertoni να θυμίζει διαστημόπλοιο, ανάρτηση που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να κινείται ενώ είναι ακίνητο προσφέροντας μαζί και την ακατανίκητη αίσθηση μαγικού χαλιού, ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και, από το 1967, τα πρώτα φώτα που ακολουθούν το στρίψιμο του τιμονιού. Η αξιοζήλευτη καριέρα της στο βάρβαρο Paris-Dakar, οι φημισμένοι έπαινοι του Στρατηγού Ντε Γκωλ που επέζησε από μία διαβόητη απόπειρα δολοφονίας χάρη στην υδροπνευματική ανάρτηση και ακόμα και η χρήση των DS ως φουτουριστικά ταξί του 2015 στο Back to the Future II, του 1989 τοποθέτησαν για πάντα το "βάτραχο" στο Πάνθεον της παγκόσμιας αυτοκίνησης. Ό,τι και να πούμε εμείς, είναι λίγο.

Το ασφαλέστερο αυτοκίνητο του κόσμου: μία παρέλαση από... τρίκυκλες DS! 

+ BONUS: Maserati Quattroporte II (1974-1978)

Χωρίς αμφιβολία, ελάχιστοι γνωρίζουν πως η δεύτερη γενιά της Quattroporte είναι μια μεταμφιεσμένη τετράθυρη Citroën SM. Και όσους δεν γνωρίζουν, δεν τους αδικούμε για δύο λόγους: πρώτον διότι η ιδιοκτησία της Maserati από τη Citroën κράτησε μόλις επτά χρόνια (και τόσο η SM, όσο και η Maserati Merak είναι καρποί της συνεργασίας), και δεύτερον γιατί η συνολική παραγωγή της δεύτερης Quattroporte έφτασε τον γρουσούζικο αριθμό των μόλις 13 μονάδων. Παρόλα αυτά, η εντυπωσιακή σχεδίαση του Marcello Gandini για λογαριασμό του Bertone και η υδροπνευματική της ανάρτηση, την κάνουν μια από τις εντυπωσιακότερες χαμένες ευκαιρίες: η πτώχευση της Citroën το 1974 έκανε τη μαζική παραγωγή της ένα άπιαστο όνειρο.

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ

Τα Ντοκουμέντα είναι μια δημοσιογραφική ιστοσελίδα ειδήσεων, ερευνών, αποκαλύψεων και απόψεων, με την επιμέλεια του Γιάννη Ντάσκα.

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Newsletter

Συμπλήρωσε το e-mail σου και θα λαμβάνεις κάθε Πέμπτη το εβδομαδιαίο newsletter του ntokoumenta.gr με όλα τα νέα της Ελλάδας