Σάββατο - 24 Φεβρουαρίου 2018

Ο «μυστικός» κανόνας λειτουργίας της Tesla

Ο «μυστικός» κανόνας λειτουργίας της Tesla

Ο ιδιοκτήτης της Tesla, της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία σχεδιάζει, παράγει και πουλάει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, της εταιρείας φημίζεται για το ασυνήθιστο στυλ όσον αφορά στη διαχείριση της εταιρείας του.

Το επιβεβαιώνει άλλωστε και η περιγραφή που δίνει ο ίδιος ο γεννημένος στη Νότια Αφρική επιχειρηματίας για τον τρόπου που διοικεί τις καινοτόμες εταιρείες του Tesla και SpaceX.

Όπως σημειώνει ο Έλον Μασκ, δεν είναι «micromanager» αλλά «nano-manager».

Σε αντίθεση με ό,τι θα περίμενε κανείς για το «αφεντικό» ο Μασκ εργάζεται γύρω στις 100 ώρες την εβδομάδα στην αυτοκινητοβιομηχανία και εμπλέκεται ακόμη και στις πιο μικρές πτυχές της επιχείρησης. Ενδεικτικό της φιλοσοφίας του που καταρρίπτει τις μέχρι τώρα πρακτικές της πλειονότητας των πολυεθνικών και μεγάλων επιχειρήσεων είναι και το σχετικό email που είχε στείλει στους υπαλλήλους της Tesla πριν από αρκετά χρόνια.

Στο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που δημοσιεύτηκε από το Inc Magazine, ο εκκεντρικός δισεκατομμυριούχος περιγράφει την επικοινωνιακή προσέγγιση που θέλουν να έχουν οι υπάλληλοι που εργάζονται στην εταιρεία του.

«Υπάρχουν δύο σχολές σκέψης για το πώς θα πρέπει να διαχέεται η πληροφορία μέσα στις εταιρείες», γράφει. «Μέχρι στιγμής ο πιο συνηθισμένος τρόπος είναι η διοικητική αλυσίδα, η οποία επιβάλει να επικοινωνείτε με τους ανώτερούς σας οι οποίοι διαβιβάζουν τα μηνύματά σας σε όσους βρίσκονται ακόμα υψηλότερα στην ιεραρχία. Το πρόβλημα με αυτή την προσέγγιση είναι ότι, ενώ επί της ουσίας ενισχύει τα διευθυντικά στελέχη δεν εξυπηρετεί και τόσο την εταιρεία».

«Ο βασικότερος λόγος είναι πως αντί να επιλύεται ένα πρόβλημα γρήγορα, ένας εργαζόμενος θα επικοινωνήσει το πρόβλημα στον ανώτερο του τμήματός του κι αυτός στον ανώτερο του αρμόδιου τμήματος κι αυτός με την σειρά του στον κατώτερο που θα πρέπει να το επιλύσει».

Όταν δε, το πρόβλημα λυθεί τότε οι πληροφορίες πρέπει να μεταβιβαστούν εκ νέου αλλά με αντίστροφη φορά.

Κάθε διευθυντής που επιτρέπει να συμβεί κάτι αντίστοιχο με αυτό που περιέγραψα, πόσο μάλλον να το ενθαρρύνει, θα βρεθεί να εργάζεται σε άλλη εταιρεία. Δεν αστειεύομαι.

«Οποιοσδήποτε στην Tesla μπορεί και πρέπει να επικοινωνεί με οποιονδήποτε είναι υπεύθυνος για να λυθεί πιο γρήγορα το πρόβλημα που αντιμετωπίζει προς όφελος ολόκληρης της εταιρείας. Μπορεί να μιλήσει με τον διευθυντή άλλου τμήματος χωρίς την άδεια του δικού του διευθυντή στον αντιπρόεδρο ακόμα και σε εμένα τον ίδιο αν θεωρεί ότι χρειάζεται για να γίνει κάτι σωστά και άμεσα. Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε τις λοιπές αυτοκινητοβιομηχανίες σε μέγεθος γι αυτό και θα πρέπει να λειτουργούμε με ευφυϊα και ευελιξία.

Και κάτι τελευταίο. Οι διευθυντές θα πρέπει να εργαστούν σκληρά ώστε να διασφαλίσουν πως δεν θα δημιουργηθούν μια νοοτροπία «εμείς εναντίον αυτών» η οποία θα εμποδίζει την επικοινωνία. Αυτό είναι δυστυχώς μια φυσική τάση σε τέτοιου είδους θέσεις αλλά πρέπει να καταπολεμηθεί. Ο μόνος τρόπος για να βοηθήσουμε την Tesla να αντιμετωπίσει τα χρέη της είναι να διαγράψουμε τους φραγμούς που υπάρχουν μεταξύ τους και να αποβάλλουν την νοοτροπία της επιτυχημένης προσωπικής τους πορείας έναντι της συλλογικής».

Αν και πολλοί θεωρούν σωστή το διοικητικό μοντέλο που προτείνει ο Μασκ, άλλοι ισχυρίζονται ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να εφαρμοστεί στον πραγματικό κόσμο. Το σίγουρο όμως είναι πως μέχρι να αποτυπωθούν τα αποτελέσματά της κανείς δεν μπορεί να την καταδικάσει.

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ

Τα Ντοκουμέντα είναι μια δημοσιογραφική ιστοσελίδα ειδήσεων, ερευνών, αποκαλύψεων και απόψεων, με την επιμέλεια του Γιάννη Ντάσκα.

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Newsletter

Συμπλήρωσε το e-mail σου και θα λαμβάνεις κάθε Πέμπτη το εβδομαδιαίο newsletter του ntokoumenta.gr με όλα τα νέα της Ελλάδας