Τετάρτη - 23 Αυγούστου 2017

Ξέχνα ό,τι είσαι. Είσαι ό,τι σε γκουγκλάρω - του Χρόνη Τσιανάκα

Ξέχνα ό,τι είσαι. Είσαι ό,τι σε γκουγκλάρω - του Χρόνη Τσιανάκα

Η πρόσφατη επιβολή του προστίμου στην Google από την Κομισιόν για τη μονοπωλιακή της πρακτική είναι ένα ακόμη λιθαράκι... πάγου στο ψυχρό κλίμα που διέπει τις σχέσεις Ευρώπης και Αμερικής, μετά την εκλογή Τραμπ. Πολλοί στάθηκαν στο τεράστιο πρόστιμο – αν τελικά παραμείνει ως έχει, καθώς η Google θα εφεσιβάλλει την απόφαση και ο Λευκός Οίκος θα δώσει μάχη για ένα από τα αγαπημένα του παιδιά της Σίλικον Βάλεϊ.

Αναδημοσίευση από το capital.gr

Η περίπτωση της Google φέρνει στο προσκήνιο και την λεπτομέρεια, που κρύβει την ουσία. Πολλοί το διάβασαν, λιγότεροι ωστόσο κατάλαβαν τον λόγο που επιβλήθηκε το πρόστιμο. Πριν δούμε τί ακριβώς "μονοπωλεί" η Google, να θυμηθούμε τι "πουλάει". "Σερβίρει" στον χρήστη αποτελέσματα. Το κάνει με επιτυχία και απολαμβάνει της απόλυτης εμπιστοσύνης του κόσμου.

Διαχείριση ψηφιακής φήμης με λίγα λόγια. Ποια είναι η εικόνα σου στο διαδίκτυο. Είσαι ό,τι (ή όπως) σε εμφανίζει η Google.

Οκτώ στους δέκα ευρωπαίους αναζητούν στον αχανή ωκεανό του διαδικτύου μέσω της Google. Μόνο ένας στους εκατό έχει την διάθεση να περάσει στη δεύτερη σελίδα των αναζητήσεών της. Κοινώς: ό,τι σερβίρουν στον Ευρωπαίο στην πρώτη του σελίδα αυτό και θα δει. Aυτό δίνουν grosso modo τα επίσημα στοιχεία της Google.

Για να το κάνουμε πιο κατανοητό, ας φανταστούμε ένα αντίστοιχο παράδειγμα στον μη ψηφιακό κόσμο. Σκεφτείτε ένα μαγαζί – γωνία στο κέντρο της Αθήνας, με χιλιάδες τουρίστες να περνούν απ’ έξω και να διαλαλεί: "Δεν φτιάχνω παγωτά, έχω μόνο μία βιτρίνα. Εδώ θα βρεις όμως όλα τα παγωτά του κόσμου". Μόνο που στη βιτρίνα έχει μόνο δέκα προθήκες. Και το μαγαζί ξεπουλάει. Κατά σύμπτωση, τα παγωτά που υπάρχουν στη βιτρίνα είναι, κατά κύριο λόγο, προϊόντα συμφερόντων του καταστηματάρχη. Δηλαδή το παγωτό της εξαδέλφης του ή της μαμάς του, το οποίο βρίσκεται φανταχτερό στη βιτρίνα. Όχι εμφανώς ως "διαφήμιση", αλλά ως... τυχαία προβολή. Κι αν θες εσύ ο παραγωγός παγωτού -ακόμη και αν το δικό σου είναι ποιοτικά το καλύτερο- θα πρέπει να μιλήσεις με ειδικούς για να πείσουν τον καταστηματάρχη να χωρέσει με τεχνικούς τρόπους στη βιτρίνα του. Αλλιώς θα παραμείνει καταχωνιασμένο στον καταψύκτη στο υπόγειο του καταστήματος.

Τώρα, αν όπου παγωτά βάλουμε "παπούτσια", "εστιατόρια", "δικηγόροι", "καλύτερο ξενοδοχείο στη Μήλο", "καλύτερη ρακή στην Κρήτη" κ.ά. μπορείτε να αντιληφθείτε τη δύναμη της βιτρίνας. Η διαχείριση της πληροφορίας που προωθείται στα "οργανικά" αποτελέσματα (τα μη διαφημιζόμενα δηλαδή). Αυτό κατέχει η Google. Η Google απαντά: "εγώ εκτός από τις διαφημίσεις, βάζω μπροστά στη βιτρίνα αυτά που επιλέγει περισσότερο ο κόσμος", "εκείνα που έχουν καλύτερη συσκευασία", "αυτά που κρίνω πως θα ήθελε να δει" κ.λπ. Ένα από τα δεκάδες τα κριτήρια που έχει ορίσει ο κολοσσός για ένα "επιτυχημένο search engine optimization", τη βελτιστοποίηση των αποτελεσμάτων για να φαίνεσαι στη βιτρίνα της. 

Διαχείριση ψηφιακής φήμης με λίγα λόγια. Ποια είναι η εικόνα σου στο διαδίκτυο. Είσαι ό,τι (ή όπως) σε εμφανίζει η Google. Κάπως έτσι ήρθε στη Google το πρόστιμο. Επειδή έφερνε μπροστά, μόνο δικά της, διαφημιστικά προϊόντα και μεθόδους με τα ανάλογα οφέλη. Κι αν ήταν μόνο αυτή η πρακτική, εντάξει. Επιχείρηση είναι, θα προωθήσει τα δικά της προϊόντα.

Όταν όμως αφορά τη φήμη του καθενός, την εικόνα του, τότε το πράγμα αλλάζει. Γιατί, αν κάποτε η επιχείρησή σου ή εσύ ως ιδιώτης είχες προβλήματα με μία συνεργασία ακόμη και με τη δικαιοσύνη, αν ο προηγούμενος ιδιοκτήτης ή ένας υπάλληλος είχαν κάνει ένα λάθος, η Google θα είναι εκεί να υπενθυμίζει στους δυνητικούς σου πελάτες -και τους πελάτες των επόμενων γενιών- πως "υπάρχει πρόβλημα με το όνομά σου". Θα το βρίσκει ο κόσμος. Ακόμη και αν το λάθος ήταν της στιγμής. Ή θα προωθείται μία φήμη, μία λάθος εικόνα για εσένα, που ακόμη κι όσοι δε σε γνωρίζουν, θα σε μάθουν με τον ανάποδο τρόπο. 

Εκεί έρχεται το SEO. Για να διορθώσεις τη φήμη σου ή να προωθήσεις στη βιτρίνα το δικό σου προϊόν έναντι των ανταγωνιστών σου. Για να προβάλλεις τα θετικά σου. Υπάρχουν δεκάδες πια εταιρείες και ειδικοί που κάνουν αυτή τη δουλειά στην Ελλάδα. Άλλες κακές και άλλες πολύ καλές. Το θέμα είναι να σου φέρνουν αυτό που υπόσχονται: τα αποτελέσματα που πρέπει. Όχι αυτά που θέλει ο επιχειρηματίας μόνο. Άλλωστε είναι δικαίωμα του χρήστη να γνωρίζει τα πάντα που αφορούν αυτόν που ψάχνει. Είναι όμως δίκαιο και για τον επιχειρηματία, την επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο να ακουστεί και η δική του φωνή. Να είναι ευδιάκριτα (στην πρώτη σελίδα) τα αποτελέσματα που τον αναφέρουν και αντανακλούν την πραγματική του φήμη. Γιατί από όποια δικαστήρια και αν αθωωθείς οριστικά, όσο και αν έχεις δίκιο στην περίπτωσή σου ή όσο και καλό προϊόν να έχεις ή ορθή ψηφιακή φήμη είναι μία χρονοβόρα -και κοστοβόρα- διαδικασία. Γιατί η Google ελέγχει το παιχνίδι και θα συνεχίσει να έχει το μονοπώλιο στη διαχείριση της πληροφορίας. Όσα πρόστιμα κι αν της επιβάλλουν οι αξιωματούχοι των Βρυξελλών.

Ο Χρόνης Τσιανάκας είναι CEO της Pulse and Opinion, εταιρείας διαχείρισης της ψηφιακής φήμης.

 

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ

Τα Ντοκουμέντα είναι μια δημοσιογραφική ιστοσελίδα ειδήσεων, ερευνών, αποκαλύψεων και απόψεων, με την επιμέλεια του Γιάννη Ντάσκα.

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Newsletter

Συμπλήρωσε το e-mail σου και θα λαμβάνεις κάθε Πέμπτη το εβδομαδιαίο newsletter του ntokoumenta.gr με όλα τα νέα της Ελλάδας