Δευτέρα - 22 Μαΐου 2017
Friday, 10 March 2017 18:54

Κακουργήματα σε Επίδαυρο - Ηρώδειο

Κακουργήματα σε Επίδαυρο - Ηρώδειο

Διώξεις σε ένα συμβούλιο για διασπάθιση εκατομμυρίων.

Γιάννης Ντάσκας

Πριν 10 χρόνια η μεγάλη και αείμνηστη (έφυγε απο τη ζωή την Πέμπτη) Αννα Συνοδινού μας είχε ζητήσει να κάνουμε μια έρευνα. Κατέληγε στην παρέα του Γιώργου Λούκου, τον οποίο μόλις είχαν κουβαλήσει απο τη Γαλλία, για να δώσει πνευματική ώθηση στην Ελλάδα.

Χρησιμοποιούμε τη λέξη "κουβαλήσει" γιατί σήμερα, 10 χρόνια μετά, εκτιμούμε ως ασήμαντη, αν όχι μηδενική, την ώθηση που έδωσε στον πνευματικό μας χώρο ο εν λόγω σημαντικός στη Γαλλία, Έλληνας καλλιτέχνης.

Η "παρέα" στην οποία αναφερόμαστε ήταν το 7μελές συμβούλιο του κορυφαίου οργάνου (δημοσίου εννοείται) για τον πολιτισμό μας. Στο 7μελές συμβούλιο μια μόνο γυναίκα, η οποία αποτέλεσε και τη βάση για το ρεπορτάζ μας τότε με τα έργα και τα... γραπτά της.

Από τη μία λοιπόν ο Λούκος, ασήμαντης για τον πολιτισμό της Ελλάδας προσφοράς και από την άλλη η μοναδική γυναίκα. Αν πήγε το μυαλό σας σε κάποια κορυφαία διαχρονικά σπεύδουμε να σας πούμε ότι η γυναίκα που τιμήθηκε όσο καμία άλλη τότε ονομαζόταν Νίκη Τζούδα.

Φυσικά πλείστοι όσοι μπορούν να διαφωνήσουν με τις εκτιμήσεις μας για την καλλιτεχνική αξία και προσφορά των προσώπων αυτών και να αρχίσει ένας "πνευματώδης" διάλογος.

Εν αναμονή αυτού του διαλόγου ας καταφύγουμε στην υλική του μορφή.

Ο Γιώργος Λούκος και άλλα πρόσωπα κατηγορούνται επίσημα σε βαθμό κακουργήματος, από την Eισαγγελία. Η κατηγορία είναι ότι ζημίωσαν το δημόσιο ταμείο κατά μερικά εκατομμύρια. Ο κ. Λούκος, ως πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της δημόσιας εταιρείας "ΦΕΣΤΙΒΑΛ Α.Ε" και άλλα πρόσωπα, ως μέλη.

Αν ακούσει η διαβάσει κανείς το όνομα της εταιρείας, στην οποία ήταν ο κ. Λούκος και οι άλλοι Διοικητικό Συμβούλιο δεν θα καταλάβει ότι είναι η κορυφαία δημόσια υπηρεσία διαχείρισης του ελληνικού πολιτισμού, ως η κορυφαία γέφυρα του αρχαίου ελληνικού πνεύματος με το σήμερα. Πρόκειται για την εταιρεία-δημόσιο με το όνομα "ΦΕΣΤΙΒΑΛ Α.Ε",η οποία . διαχειρίζεται την Επίδαυρο και το Ηρώδειο πέρα από άλλα ζητήματα του πολιτιστικού τομέα.

Ο Γιώργος Λούκος είναι στέλεχος χρόνια του γαλλικού πολιτιστικού γίγνεσθαι και διευθυντής του φεστιβάλ της γαλλικής πόλης Λυών.

Ίσως είμαστε από τις εξαιρέσεις εκείνων που δεν βρίσκουν και τόσο μεγάλη σχέση της Επιδαύρου και του Ηρωδείου με τα γαλλικά πολιτιστικά δρώμενα, αλλά το σημερινό ρεπορτάζ έχει σκοπό να αποδείξει, ότι και στην περίπτωση του κ. Λούκου ίσχυσε δυστυχώς η σοφή λαϊκή ρήση "η καλή μέρα φαίνεται από το πρωί".

Ήταν λοιπόν το "πρωϊνό" του στην Ελλάδα το 2005 και γι' αυτό το πρωϊνό όχι μόνο μας ξύπνησε η Αννα Συνοδινού, αλλά "επιστράτευσε" για λογαριασμό μας και για τη σοβαρότητα του θέματος τον μεγάλο Μίκη Θεοδωράκη με μία δήλωσή του.

Τότε ο Πέτρος Τατούλης, ως υπουργός για θέματα Πολιτισμού, συγκρότησε Διοικητικό Συμβούλιο στην εταιρεία αυτή, τη ΦΕΣΤΙΒΑΛ Α.Ε. Το Συμβούλιο ήταν 7μελές και σε αυτό έβαλε μόνο μία γυναίκα.

Προφανώς θα έπρεπε να βάλει μια Συνοδινού, μία προσωπικότητα αυτού του βεληνεκούς τέλος πάντων.

Έβαλε τον Γιώργο (Ζώρζ) Λούκο πρόεδρο και στο συμβούλιο και την κ. Τζούδα.

Με ποια κριτήρια; Με ποιες περγαμηνές;

Οι κυριότερες κατά τη γνώμη μας είναι αυτές που βλέπετε σε σκίτσα...

Τα σκίτσα αυτά ,τα οποία εσείς βλέπετε με βαρύτατη "λογοκρισία" στα γεννητικά όργανα δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό ΒΑΒΕΛ, το οποίο διηύθυνε εκείνη και έγραφε και το κύριο άρθρο, το οποίο είναι της ίδιας περίπου κατηγορίας.

ΤΟ ΕΝΤΙΤΟΡΙΑΛ ΤΗΣ ΝΙΚΗΣ

Έγραφε σε ένα χαρακτηριστικό κύριο "άρθρο" της η κ.Τζούδα:

"...Πόσο γουστάρω, ρε μαλ... (σ.σ. η Νίκη γράφει ολόκληρη τη λέξη μαλ...) να τρέχω με 200, με το κάμπριο, ρε μαλ... και να βλέπω τις γριές να τρέχουν να σωθούν στα πεζοδρόμια και να πέφτουν, ρε μαλ...και να μπερδεύονται τα τσιριχτά τους με τα τσιριχτά της γάτας που πάτησα, ρε μαλ... και να τσιτάρω τα ηχεία με τις τραγουδάρες του Σάκη, ρε μαλ... και να φτιάχνομαι για το βράδυ, ρε μαλ... που θα τα ακουμπήσω στο μαγαζί και η τραγουδιάρα θα μου δείχνει τον κωλ... της βρε μαλ..., αφού ο γέρος μου ξηγιέται σωστά ρε μαλ... και με τις τοκογλυφίες καθάρισε για τρεις γενιές ρε μαλ... και τελειώσαμε και τη σπιταρόνα στο Διόνυσο ρε μαλ... και άσε τους άλλους να κουρεύονται ρε μαλ... και τη βρίσκω πολύ, ρε μαλ... να γυρίζω στο σπίτι ξημερώματα από την παραλιακή ρε μαλ...

Αυτό είναι το "εντιτόριαλ" και το χιούμορ της παρέας, με την οποία πλαισιώθηκε ο κ. Λούκος και τα πήραν άγρια η Αννα Συνοδινού, ο Μίκης Θεοδωράκης και πλείστοι άλλοι, όπως η Αννα Βαγενά.

Κάναμε ρεπορτάζ και αυτά τα δημοσιεύσαμε στο γνωστό περιοδικό "ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ", το οποίο είχε ιδρυτή τον Γεώργιο Ράλλη.

Εμείς είχαμε τότε τη διεύθυνση. Φροντισαμε να πάει το περιοδικό σε όλους τους βουλευτές, υπουργούς κλπ.

Η αντίδραση που ειχαμε;

Όλα καλά και όλα ωραία και αυτοί ήταν όλοι τους παρέα...

Κι ας ήταν με σαφήνεια απέναντι τους και η Αννα Συνοδινού και ο Μίκης Θεοδωράκης και όλος ο πνευματικό κόσμος αυτού του επιπέδου;

Γιατί να επιλέξει εμάς η Άννα Συνοδινού και ο Μίκης Θεοδωράκης για να επικρίνουν με σφοδρότητα αυτή την επιλογή;

Απλά διότι κανείς από τα συστημικά ΜΜΕ δεν θα τη δημοσίευε. Μας είχε πει τότε ότι όπου χτύπησε πόρτες τις βρήκε κλειστές. Για να μην εναντιωθούν στην κυβερνητική επιλογή, για να συνεχίσουν το γνωστό φαγοπότι.

Υπερβολές;

Μια απλή ανάγνωση της ανακοίνωσης του Υπουργείου Πολιτισμού για τις κακουργηματικές διώξεις Λούκου και λοιπών επιβεβαιώνει όσα προαναφέρουμε.

Ιδού τι γράφει:

"... Σχετικά με την υπόθεση της οικονομικής διαχείρισης του οργανισμού Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε., το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού οφείλει, για την αποκατάσταση της αλήθειας και για να δοθεί τέλος στην επικρατούσα ασάφεια, να επισημάνει τα εξής:

Ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Αριστείδης Μπαλτάς, αμέσως μόλις έλαβε γνώση του θέματος που αφορά στη ζημία ύψους 2.735.762,54 ευρώ στον δημόσιο οργανισμό Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε., κατόπιν έρευνας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), αναζήτησε, ως κατά νόμο εποπτεύουσα αρχή, το εν λόγω πόρισμα. Σημειώνεται ότι έως τότε το πόρισμα ουδέποτε είχε διαβιβαστεί στον Υπουργό Πολιτισμού. Σε συνάντηση που έγινε, κατόπιν πρωτοβουλίας του Υπουργού με τον Πρόεδρο της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε. κ. Γ. Λούκο, ο Υπουργός Πολιτισμού –έχοντας γνώση, πλέον, του πορίσματος- συζήτησε με τον πρόεδρο του Ελληνικού Φεστιβάλ τις επιπτώσεις του θέματος που είχε δημιουργηθεί για το παρόν και το μέλλον του οργανισμού.

Τις ίδιες ημέρες, ο Υπουργός έλαβε γνώση της ανοιχτής επιστολής που του απηύθυναν καλλιτέχνες, οι οποίοι, μεταξύ άλλων, σημείωναν: «Η διοίκηση του Φεστιβάλ ανακοίνωσε πως το θέμα αφορά σε υπόθεση που ξεκίνησε πριν την ανάληψη καθηκόντων από τον σημερινό πρόεδρο, για την οποία εκείνος ενημερώθηκε καθυστερημένα και στην οποία έθεσε τέρμα μόλις την αντελήφθη [...]. Έτσι καταλήγουμε δυστυχώς να πιστεύουμε ότι πρόκειται για μια σχεδόν συνειδητή προσπάθεια, να σπιλωθούν το ήθος και η προσφορά του Γιώργου Λούκου». Δυστυχώς, αυτό το απόσπασμα της επιστολής τους δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Συγκεκριμένα:

1. Η ζημία της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε. προξενήθηκε από πράξεις ή παραλείψεις που σχεδόν στην ολότητά τους έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της θητείας και με την υπογραφή του κ. Λούκου, ως Προέδρου του Δ.Σ. και νομίμου εκπροσώπου της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε., ήτοι μετά το τέλος του 2005.

2. Το πόρισμα του ΓΛΚ, που διαπίστωσε ζημία ύψους 2.735.762,54 ευρώ, διαβιβάστηκε στον Εισαγγελέα, ο οποίος διέταξε προκαταρκτική εξέταση από το ΣΔΟΕ.

3. Μετά το τέλος της προκαταρκτικής εξέτασης ασκήθηκε ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος κατά τεσσάρων προσώπων, ένα εκ των οποίων είναι ο Πρόεδρος του Ελληνικού Φεστιβάλ κ. Γιώργος Λούκος. Η δίωξη αυτή βρίσκεται στο στάδιο της κύριας ανάκρισης.

4. Παραλλήλως, η υπόθεση διερευνάται και από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρο Ρακιντζή, ο οποίος ενημέρωσε σχετικά τον Υπουργό, ώστε να προβεί στις αναγκαίες διοικητικές ενέργειες, λόγω αρμοδιότητας.

Συνεπώς, δεδομένης της δικαστικής εκκρεμότητας σχετικά με τη διερεύνηση της υπόθεσης και ανεξαρτήτως κινήτρων και επιμερισμού ευθυνών μεταξύ των εμπλεκομένων, θέματα επί των οποίων το ΥΠΠΟΑ δεν έχει καμία αρμοδιότητα, όπως και ανεξάρτητα από τη βαθιά εκτίμηση που ο Υπουργός τρέφει για το έργο και την προσφορά του κ. Γιώργου Λούκου, ο Πρόεδρος της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε. δεν είναι δυνατό να παραμείνει επικεφαλής του δημόσιου οργανισμού, όσο εκκρεμεί η δικαστική διερεύνηση της υπόθεσής του.

Πολιτικά και διοικητικά, το ΥΠΠΟΑ οφείλει να εγγυηθεί το κύρος του θεσμού και να διασφαλίσει ότι η διοίκηση της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε., απαλλαγμένη από οποιαδήποτε υπόνοια κακοδιαχείρισης, θα συνεχίσει απρόσκοπτα την πολιτιστική αποστολή της, όπως αυτή προσδιορίζεται στον ιδρυτικό της νόμο.

Το ΥΠΠΟΑ είναι βέβαιο ότι οι καλλιτέχνες και οι πολλοί φίλοι του Φεστιβάλ θα κατανοήσουν ως πολίτες την αναγκαιότητα αυτής της δύσκολης απόφασης."

Αυτά τα πολιτισμένα έγραψε ο κ. Μπαλτάς στην ανακοίνωση, η οποία όμως είδε ελάχιστα το φως της δημοσιότητας καθώς τα συστημικά ΜΜΕ θρηνούν για την αποχώρηση του κ. Λούκου από το δημόσιο πρυτανείο, από το οποίο σιτίζονταν ο ίδιος και άλλοι, αλλά κατά τον εισαγγελέα, υπήρχε κακοδιαχείριση εκατομμυρίων.

Μέγα θέμα είναι και το πότε προλάβαινε να εισφέρει στον πολιτισμό μας ο κ. Λούκος καθώς όπως θα διαβάσετε σε δική του ανύποπτη "εξομολόγηση" τον περισσότερο καιρό ήταν στο εξωτερικό σε υποχρεώσεις.

Είπε ο ίδιος σε συνέντευξή του πριν δυο χρόνια στο ΒΗΜΑΓΚΑΖΙΝΟ:

ΛΟΥΚΟΣ:

"...είμαι σε συνεχή κίνηση, τρεις-τέσσερις φορές τον χρόνο στην Αμερική, στις Βρυξέλλες κάθε μήνα, στο Παρίσι πάντα τα Σαββατοκύριακα και στη Λυών κάνω πρόβες μέσα στην εβδομάδα, βλέπω συνέχεια ανθρώπους που δεν έχω δει καιρό·..."

Αυτά τα είπε το 2014, δηλαδή στον ένατο –δέκατο χρόνο της θητείας του και στην Ελλάδα.

Στην ίδια συνέντευξη μίλησε για ταξίδια στη Νέα Ζηλανδία και στην Αυστραλία.

Όταν ρωτήθηκε για τα επιτεύγματα της δικής του θητείας ανέφερε τη γνωστή παράσταση της Κιτσοπούλου, η οποία, όπως είπε, επικρίθηκε, όπως επικρίθηκαν ανάλογες παραστάσεις στο Παρίσι.

Αξιοσημείωτη η ειλικρίνεια του Γιώργου Λούκου, ο οποίος στην ίδια συνέντευξη είπε ότι είχε φύγει στη Γαλλία από τα 17 του χρόνια και με τη θητεία του προσπαθεί να γνωρίσει την Ελλάδα, την οποία δεν γνωρίζει καθόλου.

Ακριβώς γι' αυτή την πλευρά είχαν αντιδράσει τότε σφοδρά η αείμνηστη Άννα Συνοδινού, ο Μίκης Θεοδωράκης και άλλοι.

Η κακή μέρα από το πρωί είχε φανεί, αλλά η γνωστή (και) τότε αλαζονεία της εξουσίας σκέπασε ακόμα και φωνές όπως αυτές της επί χρόνια βουλευτίνας και υπουργού Αννας Συνοδινού και του ακόμα πιο μεγάλου σε διεθνές όνομα και προσφορά στην Ελλάδα και τον πολιτισμό της Μίκη Θεοδωράκη.

Η υποκρισία πάντως δεν εξέλιπε...

Δείτε τα μεγάλα αφιερώματα στην Αννα Συνοδινού και στην προσφορά της στον ελληνικό πολιτισμό με αφορμή το θάνατό της. Όσο ζούσε αγνοούσαν και τις καταγγελίες και την ίδια την καλλιτεχνική ύπαρξή της.

Πριν δυο ημέρες η μεγάλη επίσης Άννα Βαγενά έστειλε μια επιστολή στην οποία ζητεί να τεθεί τέρμα στη συκοφαντία ότι αυτή βρίσκεται πίσω από την αποπομπή του κ. Λούκου απο το δημόσιο πρυτανείο.

Για τη διασπάθιση κ. Μπαλτά θα μας πείτε περισσότερα; Πού πήγαν τα εκατομμύρια για τα οποία ασκήθηκαν οι διώξεις και ποιοι ακριβώς περιλαμβάνονται στις διώξεις αυτές;

Τα δημόσια πρόσωπα, δημόσια πρέπει να ελέγχονται για το δημόσιο χρήμα και δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη ότι πίσω απο τα παραβάν δεν θα γίνουν συγκαλύψεις.

Να θυμίσουμε ότι τότε (2005) το 7μελές Διοικητικό Συμβούλιο είχε παρεκτός του κ. Λούκου και της κ.Τζούδα, τον γνωστό Άγγελο Δεληβοριά, τον γνωστό Λουκά Τσούκαλη και τους ένα Γάλλο ονόματι Βενσάν Μποντριέ (Φεστιβάλ Αβινιόν), έναν Αγγλο ονόματι Άλιστερ Σπάλντιγκ και έναν Αμερικανό ονόματι Νάιτζελ Ρέντεν από αντίστοιχα φεστιβάλ στις χώρες τους, αλλά ούτε μια τρίχα του Μίκη.

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ

Τα Ντοκουμέντα είναι μια δημοσιογραφική ιστοσελίδα ειδήσεων, ερευνών, αποκαλύψεων και απόψεων, με την επιμέλεια του Γιάννη Ντάσκα.

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Newsletter

Συμπλήρωσε το e-mail σου και θα λαμβάνεις κάθε Πέμπτη το εβδομαδιαίο newsletter του ntokoumenta.gr με όλα τα νέα της Ελλάδας