Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Finance

Οι νέες αλυσίδες εστιατορίων που θέλουν να απειλήσουν παραδοσιακούς παίκτες

Πώς δείχνει να διαμορφώνεται ο νέος παγκόσμιος χάρτης.
Finance
Κυρ, 22/07/2018 - 10:28
Γράφει το Newsroom

Νέοι παίκτες έρχονται να αλλάξουν τα δεδομένα και να απειλήσουν τους... κλασικούς στην παγκόσμια αγορά του fast food.

Από όποια πλευρά και να αναζητήσει κανείς το θέμα θα διαπιστώσει ότι το fast food πουλάει.

Πουλάει στην Ελλάδα, πουλάει παγκοσμίως και βεβαίως πουλάει στις ΗΠΑ από όπου και ξεκίνησε.

Για την ιστορία και μόνο, η Αμερική είναι το έθνος που έδωσε στον κόσμο το fast food, τουλάχιστον με τη μορφή που το ξέρουμε σήμερα.

Όσο και αν υπήρχε στην Ευρώπη, κανείς δεν μπορεί να αναγνωρίσει ότι εκεί ξεκίνησε η ιδέα της μαζικής παραγωγής.

Η πρώτη καταγραφή του χάμπουργκερ με τη σημερινή του μορφή (σάντουιτς με μπιφτέκι δηλαδή) έγινε στη Διεθνή Έκθεση του St Louis το 1904. Στην ίδια μάλιστα έκθεση έγινε δημοφιλές και το hot dog, ενώ έναν χρόνο αργότερα έκανε την εμφάνισή της στη Νέα Υόρκη και η πρώτη πιτσαρία της Αμερικής.

Οι McDonald ξανάνοιξαν το ανασχεδιασμένο εστιατόριό τους το 1948, ενώ ο Keith Kramer ταξίδεψε στην Καλιφόρνια, έφαγε στα McDonald’s και επέστρεψε στη Φλόριντα για να ιδρύσει τα Βerger King το 1953. Κάπως έτσι και ο Dave Thomas άνοιξε το πρώτο του Wendy’s στο Ohio το 1969.

Το πρώτο εστιατόριο TGI Fridays άνοιξε στις 15 Μαρτίου 1965, στη γωνία των First Avenue και 63rd Street στη Νέα Υόρκη. Ο Alan Stillman, πωλητής αρωμάτων, άνοιξε το πρώτο εστιατόριο TGI Fridays, για να γνωρίζει ελεύθερες «αεροσυνοδούς» που έμεναν στη γειτονιά του.

Σύμφωνα με το μύθο, ο Alan Stillman βρήκε το όνομα TGI Fridays ενώ έκανε σκι με φίλο του, όταν εκνευρισμένος επειδή τον είχε νικήσει, αναφώνησε Thank Goodness it's Friday!

Οι νέες τάσεις στην αγορά
Από τότε πολλά χρόνια έχουν περάσει, οι πρωτοπόροι κυριαρχούν στην αγορά, όμως οι νέοι έρχονται με... άγριες διαθέσεις να διεκδικήσουν το μερίδιό τους.

Αυτή τη στιγμή στην Αμερική η MOD Pizza βρίσκεται στην κορυφή των αναπτυσσόμενων αλυσίδων εστίασης. Σήμερα βρίσκεται στις κορυφαίες 200 αλυσίδες καταστημάτων στις ΗΠΑ και οι πωλήσεις της αυξήθηκαν το 2017 80%, φτάνοντας τα 270 εκατομμύρια ευρώ. Μόνο μέσα σε ένα χρόνο άνοιξε 110 νέα καταστήματα σε όλες τις ΗΠΑ, φτάνοντας συνολικά τα 297.

Είναι ξεκάθαρα ένα νέο trend στις ΗΠΑ, το οποίο έφτιαξαν δύο άνθρωποι που ήξεραν την αγορά.

Είχαν φτιάξει στο Ηνωμένο Βασίλειο τα Seattle Coffee με 75 καταστήματα λιανικής πώλησης, τα οποία πούλησαν στην Starbucks.

Το μοντέλο MOD έχει την εξής διαφορά: Οι πίτσες και οι σαλάτες έχουν μοναδικό μέγεθος, γίνονται κατόπιν αιτήματος και είναι έτοιμες σε λίγα μόνο λεπτά. Μπορείτε να επιλέξτε από πάνω από 30 υλικά η τιμή παραμένει η ίδια ανεξάρτητα από το τι επιλέγετε.

Η πίτσα κατακτά τις δύο υψηλότερες θέσεις στα αναπτυσσόμενα fast food. Η Blaze Pizza δημιουργήθηκε το 2012 μετρούν πλέον 1.000 σημεία πώλησης στις ΗΠΑ και οι πωλήσεις φτάνουν στο 1 δισ. ευρώ.

Η εταιρεία ξεκαθαρίζει ότι χρησιμοποιεί μόνο φρέσκια ζύμη που γίνεται κάθε μέρα και δεν χρησιμοποιεί πρόσθετα.

Ο LeBron James ήταν πρώτος επενδυτής στην Blaze Pizza και η αναγνωρισιμότητά του βοηθάει και έτσι η Blaze έφτασε στη δεύτερη θέση μεταξύ των καλύτερων εμπορικών σημάτων αλυσίδας πίτσα, πίσω από τον Papa John's και μπροστά από την Pizza Hut.

Ο LeBron James επένδυσε στη Blaze Pizza το 2012 λίγο μετά την έναρξη των πρώτων εστιατορίων.

Στην τρίτη θέση με τις πιο αναπτυσσόμενες εταιρειες φιγουράρει μια αλυσίδα που δεν έχει σχέση με την πίτσα. Πρόκειται για την Shake Shack. Οι πωλήσεις της Shake Shack αυξήθηκαν πέρυσι 32,5% και η αλυσίδα έχει πλέον εστιατόρια σε 100 διαφορετικές πόλεις. Οι πωλήσεις της ξεπέρασαν τα 367 εκατομμύρια ευρώ. Το βασικό προϊόν της εταιρείας είναι το Burger, που όπως φαίνεται κρατάει ακόμη.

Βασικές επιχειρηματικές της κινήσεις για προσέλκυση πελατών, είναι τα σημεία πωλήσεων χωρίς ταμεία (ηλεκτρονικά) και τα καινούργια χορτοφαγικά Burger.

Το Shake Shack ξεκίνησε από ένα καροτσάκι στο Madison Square Park στο Μανχάταν. Το καροτσάκι ήταν αρκετά επιτυχημένο, με τους οπαδούς του Shack να παρατάσσονται καθημερινά για τρία καλοκαίρια.

Διαφορετικό είναι το concept των First Watch που απευθύνεται σε οικογένειες και όχι σε νεολαία. Η αλυσίδα είναι στην τέταρτη θέση και αποτελεί ένα νέο trend. Οι πωλήσεις της αλυσίδας πέρυσι αυξήθηκαν 30% και άνοιξε εστιατόρια σε 239 νέες τοποθεσίες. Η ίδια εταιρεία διαχειρίζεται την αλυσίδα The Egg & I, οι οποία επίσης αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Η λογική είναι ότι ανοίγει από το πρωί για πρωινό, συνεχίζει με brunch και συνεχίζει με μεσημεριανό.

Newsroom