Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Ελλάδα

Η Συμφωνία των Πρεσπών μπορεί να αποτελεί διεθνές πρότυπο διευθέτησης διαφορών

«Το ΑΕΠ θα αυξηθεί σημαντικά φέτος για δεύτερη συνεχή».
Ελλάδα
Παρ, 16/11/2018 - 09:36
Γράφει το Newsroom

«H Κομισιόν στην φθινοπωρινή έκθεση της, αναθεώρησε προς τα πάνω τις εκτιμήσεις της για πολλά μεγέθη της οικονομίας μας», είπε ο Αλ. Τσίπρας από το Βελλίδειο μιλώντας στην 3η Σύνοδο της Θεσσαλονίκης που διοργανώνει η Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος.

Ειδικότερα είπε ότι αναθεώρησε προς τα πάνω για το ΑΕΠ του 2018, διπλασίασε σχεδόν την εκτίμηση της για την ιδιωτική κατανάλωση, αύξησε κατά πολύ την εκτίμηση της για τις εξαγωγές, μείωσε ευνοϊκά την εκτίμηση της για τα επίπεδα της ανεργίας και αύξησε την εκτίμηση της για το συνολικό πλεόνασμα.


«Το ΑΕΠ θα αυξηθεί σημαντικά φέτος για δεύτερη συνεχή χρονιά και οι εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών για τα επόμενα χρόνια το βλέπουν ακόμα πιο θετικό», σημείωσε.

Η Ελλάδα αποτελεί μια από τις πιο κρίσιμες κινητήριες δυνάμεις, τριών αλληλένδετων διαδικασιών, είπε στη συνέχεια ο πρωθυπουργός.

 Πρώτη όπως τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας είναι η διαδικασία της επίλυσης διαφορών.

«Η Συμφωνία των Πρεσπών, για παράδειγμα, μπορεί να αποτελεί διεθνές πρότυπο διευθέτησης διαφορών με αμοιβαία αποδεκτό τρόπο. Μια συμφωνία που αναδεικνύει την Ελλάδα, που προστατεύει τα συμφέροντα και τα δικαιώματά της χωρίς να κρύβεται στο καβούκι της, με τη ματιά της στο μέλλον.

Και ειδικότερα σε ότι αφορά στην οικονομία, η απόφαση που θα πάρουμε σύντομα για τη σιδηροδρομική διασύνδεση Ελλάδας-Σκοπίων-Βελιγραδίου, ή τα έργα που θα πραγματοποιηθούν στη βάση των Μέτρων Οικοδόμησής μας.

Η απόφαση της EBRD να χρηματοδοτηθούν έργα διασυνοριακών υποδομών και διασυνδεσιμότητας προκειμένου να στηριχθεί η Συμφωνία των Πρεσπών, επιβεβαιώνουν το δρόμο που ανοίγει μπροστά μας.

Και υπάρχουν αντίστοιχα πολλά περιθώρια για διασυνοριακή συνεργασία με χρήση ευρωπαϊκών κονδυλίων και με την Αλβανία.

- Η δεύτερη διαδικασία είναι αυτή της προώθησης περιφερειακών σχημάτων συνεργασίας, όπως το σχήμα ΠΓΔΜ-Αλβανία-Βουλγαρία σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών ή η συνεργασία Βουλγαρίας-Σερβίας-Ρουμανίας σε επίπεδο ηγετών.

Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός «αυτά τα περιφερειακά σχήματα και οι συνέργιες, αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη εξωστρέφεια, με επίκεντρο την Βόρεια Ελλάδα.

Όπως είδαμε φέτος στη ΔΕΘ όπου αξιωματούχοι των ΗΠΑ, ανάμεσα τους ο υπουργός Εμπορίου, βρέθηκαν στο ίδιο τραπέζι με ομολόγους τους της περιοχής για να συζητήσουν για σημαντικές αμερικανικές επενδύσεις με εφαλτήριο τη Θεσσαλονίκη.

Ή όπως είδαμε στη Βάρνα όπου η τετραμερής μας φιλοξένησε τον Ισραηλινό Πρωθυπουργό και συζητήσαμε για τη διακλάδωση του αγωγού EastMed και την πραγματοποίηση ισραηλινής επένδυσης σε κέντρο τεχνολογίας όπου πάλι με εφαλτήριο τη Θεσσαλονίκη, θα προωθήσει την τεχνολογία σε όλη την περιοχή της Βόρειας Ελλάδας και στις άλλες χώρες της Βαλκανικής.

Ή όπως είδαμε στην Ευρωαραβική Διάσκεψη όπου υψηλοί αξιωματούχοι των Βαλκανίων συναντήθηκαν με ομολόγους τους από όλον τον αραβικό κόσμο».

- Τρίτη διαδικασία είναι αυτή της επανεκκίνησης της ευρωπαικής προοπτικής των Δυτικών Βαλκανίων, στο πνεύμα της Ατζέντας Θεσσαλονικης, μετά από μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για την περιοχή.

«Και εδώ θέλω να αναφερθώ», είπε ο πρωθυπουργός, «στην πολύ επιτυχημένη Σύνοδο ΕΕ-Δυτικών Βαλκανίων στη Σόφια και - αν όλα πάνε καλά - στο ξεκλείδωμα της ενταξιακής προοπτικής της Αλβανίας και ΠΓΔΜ τον Ιούνιο στο πλαίσιο της Ρουμανικής Προεδρίας.

Αυτές οι τρεις διαδικασίες, συνοδεύουν το μεγάλο άνοιγμα της Ελλάδας προς τα Βαλκάνια, καθώς εξέρχεται από την κρίση και επανακτά τον ηγετικό της ρόλο.

Ήδη οι χώρες της ΝΑ Ευρώπης είναι ο σημαντικότερος εισαγωγέας ελληνικών προϊόντων, απορροφώντας περίπου το 14% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών το 2016».

 «Ο αναπτυξιακός μας σχεδιασμός επιχειρεί να αντιμετωπίσει όλες τις παθογένειες»

«Το παλιό παραγωγικό υπόδειγμα της χώρας, ακόμη και εάν φαινόταν πως βελτίωνε τους δείκτες του, οδηγούνταν σε αδιέξοδα, που με τόσο μεγάλο κόστος πλήρωσε ο ελληνικός λαός αλλά και επιχειρηματικός κόσμος», είπε ο Αλ. Τσίπρας.

«Γι' αυτό ο δικός μας αναπτυξιακός σχεδιασμός, ο σχεδιασμός όλων μας, βρίσκεται ακριβώς στον αντίποδα», συνέχισε.

Τέλος ανέφερε ότι «επιχειρώντας να αντιμετωπίσει αυτές τις παθογένειες, αλλά και να ανοιχθεί στο μέλλον, με ορίζοντα την τεχνολογική αναβάθμιση της οικονομίας μας, την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, την ανάδειξη όλων των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της ελληνικής οικονομίας και με κεντρικό στόχο τη δημιουργία και προσέλκυση επενδύσεων».

Σε τροχιά αξιοποίησης τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας
Μετά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε τροχιά αξιοποίησης βρίσκονται σήμερα τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, τόνισε ο κ. Τσίπρας.

Με την υλοποίηση δύο σημαντικών έργων, του εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής διασύνδεσης Αλεξανδρούπολης - Μπουργκάς - Βάρνας, μαζί με τη γραμμή από Θεσσαλονίκη μέχρι Αλεξανδρούπολη, θα έχουμε ένα σύγχρονο και ταχύ σιδηροδρομικό δίκτυο.

Το project της οδικής διασύνδεσης ανάμεσα σε Θεσσαλονίκη-Σόφια-Βουκουρέστι, θα αυξήσει τις ήδη εξαιρετικές τουριστικές και εμπορικές ροές από την Ρουμανία και την Βουλγαρία προς την Ελλάδα, και αντίστροφα.

Η σχεδιαζόμενη αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης Σκοπίων Βελιγραδίου Βουδαπέστης δεν θα εξυπηρετήσει μόνο την ολοένα αυξανόμενη εμπορική κίνηση από και προς το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και όλη τη βόρεια Ελλάδα.

Τέλος στο πεδίο της ενεργειακής πολιτικής, η ολοκλήρωση του Νότιου Διαδρόμου, τμήμα του οποίου είναι ο Διαδριατικός Αγωγός φυσικού αερίου TAP είναι έργο πρωταρχικής σημασίας για την Ελλάδα, ενώ αποτελεί ταυτόχρονα και συνιστώσα της ενεργειακής στρατηγικής της ΕΕ.

Προβλέπεται σύνδεσή του τόσο με τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδος - Βουλγαρίας (IGB), όσο και με τους υπό σχεδιασμό Διασυνδετήριους αγωγούς φ.α. Ελλάδος - πΓΔΜ, για τον εφοδιασμό των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων.

Ο IGB διαθέτει υψηλή προστιθέμενη αξία λόγω του ότι δύναται να αποτελέσει «όχημα» διαμετακόμισης φ.α. και από άλλες πηγές, αλλά και προς νέες αγορές στο μέλλον.

Η Ελλάδα συνεργάζεται για την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου, ο οποίος αποτελεί το άθροισμα των υφιστάμενων και των σχεδιαζόμενων ενεργειακών υποδομών φυσικού αερίου, με σημείο εκκίνησης τον τερματικό της Ρεβυθούσας, το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, και τον ΤΑΡ προς τη Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Ουκρανία, Μολδαβία, Σερβία.

Την ίδια στιγμή, διερευνάται η δυνατότητα διακλάδωσης του αγωγού EastMed προς τα Βαλκάνια και προωθούμε στις Βρυξέλλες τις σημαντικές προοπτικές που έχει η επέκταση του αγωγού Turkish Stream προς την Ελλάδα.

κυβέρνηση εξετάζει πρωτοβουλίες με έδρα τη Θεσσαλονίκη για τη δημιουργία Πλαισίου Ανάπτυξης της Νοτιο-Ανατολικής Ευρώπης και την ίδρυση Ευρωπαϊκού Ομίλου Εδαφικής Συνεργασίας, ένα σχήμα που έχει πετύχει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, είπε ο κ. Τσίπρας.

Στόχος είναι η προώθηση αρχικά ήπιων δράσεων ενίσχυσης της παραγωγικής πρωτοβουλίας στη ΝΑ Ευρώπη και σε δεύτερο χρόνο δράσεων υποστήριξης των επιχειρηματικών φορέων της περιοχής.

Όπως σημείωσε αυτές οι πρωτοβουλίες θα αποφασισθούν μετά από διάλογο με την επιχειρηματική κοινότητα της χώρας μας και ιδιαίτερα της Βορείου Ελλάδας, ταυτόχρονα με τον επίσημο διάλογο των χωρών της περιοχής μας.

Επίσης, τα επόμενα χρόνια προσδοκάται η ανάπτυξη οικοσυστήματος υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα, με την επέκταση των περιφερειακών διασυνδέσεων της περιοχής με τις γειτονικές χώρες, της βελτίωσης του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, της ανάπτυξης της παραγωγικής δυναμικότητας σε λιμάνια και αεροδρόμια.

Πρωτοβουλίες οι οποίες αναμένεται να αναβαθμίσουν τον γεωπολιτικό ρόλο της ευρύτερης περιοχής.

Το μέλλον της Βόρειας Ελλάδας, το μέλλον της Μακεδονίας, το μέλλον της Θεσσαλονίκης περνά μέσα από τη δυναμική της διαβαλκανικής συνεργασίας, δήλωσε ο πρωθυπουργός.

Χαιρέτισε την πρωτοβουλία του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος που προσκάλεσε ηγέτες βαλκανικών χωρών στη φετινή διοργάνωση Thessalonik Summit 2018 και σημείωσε πως η ελληνική κυβέρνηση θέλει ένα μέλλον συνεργασίας και συνανάπτυξης και όχι άγονου ανταγωνισμού.

«Έχουμε όλοι να κερδίσουμε πολλά από αυτή τη προοπτική. Στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα δεν αξίζει τίποτα παρά κάτω από τη θέση του πρωταγωνιστή στις εξελίξεις. Και ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, καθώς και όλοι οι παραγωγικού φορείς του τόπου μπορούν να καθοδηγήσουν αυτό το όραμα της διαβαλκανικής συνεργασίας, από τη θέση του οδηγού, όχι απλά ως συνεπιβάτες», σημείωσε ο κ. Τσίπρας.

Newsroom