Πέμπτη - 23 Νοεμβρίου 2017

Αλίκη – Τζένη ή Τζένη – Αλίκη; Καταρρίπτοντας έναν μύθο

Αλίκη – Τζένη ή Τζένη – Αλίκη; Καταρρίπτοντας έναν μύθο

Οι ζωές τους παράλληλες και η επαγγελματική τους πορεία αξιοζήλευτη. Καθεμία μοναδική, καθεμία ξεχωριστή. Δεν ήταν η Βουγιουκλάκη. Ήταν η Αλίκη, η Αλίκη μας. Στις καρδιές μας θα είναι πάντα χαραγμένη ως η αιώνια έφηβη. Μία υπέροχη γυναίκα, μία εξαιρετική ηθοποιός που ακόμα και ο χρόνος την αγαπούσε και δεν ήθελε να της αφήσει τα σημάδια του. Και από την Αλίκη στην Τζένη... Η πρώτη σκέψη του νου στη θύμηση της Τζένη Καρέζη είναι το βλέμμα της, καθηλωτικό όπως η ερμηνείας της. Η «Τζένη – Τζένη» ασκούσε και συνεχίζει να ασκεί όσο και αν φαίνεται περίεργο ακόμη και σήμερα μία μυστηριώδη γοητεία. Τα μάτια της αξέχαστα και οι ερμηνείες της μοναδικές.

Για περίπου τέσσερις δεκαετίες οι δύο μεγάλες πρωταγωνίστριες φώτισαν με τις ερμηνείες τους τη σκηνή του θεάτρου και τις κινηματογραφικές οθόνες υπενθυμίζοντας πως ηθοποιός σημαίνει Φως...

Λαμπερές, όμορφες και ταλαντούχες η Τζένη Καρέζη και η Αλίκη Βουγιουκλάκη υπήρξαν αδιαμφισβήτητα οι δύο μεγαλύτερες σταρ της Ελλάδας της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου αν και οι δύο τους συνδέονταν από μία βαθιά φιλία από τα φοιτητικά χρόνια στο Εθνικό Θέατρο, η καλλιτεχνική τότε φημολογία δημιούργησε μία κόντρα μεταξύ τους και ένα “αιώνιο” δίλημμα στο κοινό: Αλίκη ή Τζένη; Τζένη ή Αλίκη;

Ο μεγάλος ηθοποιός Κώστας Καζάκος και σύζυγος, της Τζένη Καρέζη είχε αναφέρει σε συνέντευξη του:

«Ήταν κατασκεύασμα του Τύπου αυτό. Ήταν παιχνίδια των Μέσων που ήθελαν να γεμίσουν σελίδες. Δεν υπήρξε εχθρότητα μεταξύ τους. Αντιθέτως. Ήταν μαζί από τη δραματική σχολή του Εθνικού, είχαν φιλική σχέση, συζητούσαν τα προβλήματά τους, έγιναν πολύ κοντά μάνες, βλεπόμασταν όλοι μαζί. Κάποια στιγμή απομακρύνθηκαν για λίγο, αλλά μετά ξαναβρέθηκαν. Ξέρεις πώς συμβαίνουν αυτά. Πάντα όμως η μία νοιαζόταν την άλλη. Η Αλίκη, όταν “έφυγε” η Τζένη, ήταν απαρηγόρητη. Σαν να είχε χάσει την αδελφή της. Της είχε κοστίσει πάρα πολύ.»

Η Τζένη με τα μάτια της Αλίκης...

Ο χρόνος γυρνάει πίσω, στη δεκαετία του 1950 και στα χρόνια σπουδών τους στο Εθνικό Θέατρο, στα τρυφερά εφηβικά χρόνια. Το 1953 η Αλίκη Βουγιουκλάκη εισήχθη στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου ως εξαιρετικό ταλέντο και εκεί συναντά την Τζένη Καρέζη η οποία ήταν ήδη στο δεύτερο χρόνο σπουδών της σχολής. Αν και ήταν λίγο μεγαλύτερη οι δυο τους ήταν πολύ δεμένες.

«Η πιο τρυφερή, η πιο φιλική, η πιο ειλικρινής και η πιο ανθρώπινη σχέση που είχα στην πορεία μου. Και για την Τζένη νομίζω ήταν το ίδιο. Το πιο ωραίο κορίτσι που έχω δει ποτέ στη ζωή μου. Καμία μηχανή, καμία κάμερα, καμία ταινία δεν αποτύπωσε το υπέροχο γαλάζιο βλέμμα της. Η Τζένη ερχόταν στο σπίτι μου, χτυπούσε την πόρτα και ξεκινάγαμε για εξόρμηση.» είχε αναφέρει η μεγάλη πρωταγωνίστρια για την Τζένη Καρέζη σε συνέντευξη της στον Νίκο Χατζηνικολάου και την εκπομπή «Ενώπιος Ενωπίω».

Ραντεβού για σινεμά!

Οι δύο φίλες αγαπούσαν να πηγαίνουν βόλτες. Μία από αυτές ήταν στο Σινέ Βικτώρια. Ντυμένες πάντα ίδια γιατί τους άρεσε, πήγαιναν μισή ώρα νωρίτερα από την προβολή της ταινίας και επίτηδες κάθονταν στις τελευταίες θέσεις για να βλέπουν πόσο αρέσουν. Ήταν ένα δικό τους παιχνίδι... Ήθελαν να προκαλούν τα ανδρικά βλέμματα για να δουν πόσο αρέσουν! Οι άντρες μαγνητίζονταν από τις δύο όμορφες νέες κοπέλες και «αφού είχε αρχίσει το έργο, κοιτούσαν αυτά τα δύο μικρά κορίτσια. Το ένα το μελαχρινό που ήμουν εγώ και το άλλο το ξανθό που ήταν η Τζένη!», ανέφερε η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ίδια συνέντευξη στο «Ενώπιος Ενωπίω».

Οι δύο «αντίπαλες» δεν ήταν τίποτα λιγότερο από δύο φίλες, δύο γυναίκες που ήταν πάντα ενωμένες στα δύσκολα και τις οποίες ένωνε η παράλληλη πορεία τους στο χώρο από τότε που ήταν συμφοιτήτριες στο Εθνικό Θέατρο, η αγάπη και η ειλικρινής εκτίμηση. Ο Κωνσταντίνος Καζάκος, ο γιος της αείμνηστης ηθοποιού, αποκάλυψε ότι όταν η Αλίκη αντιμετώπιζε κάποιο επαγγελματικό ή προσωπικό πρόβλημα, αναζητούσε πάντοτε την συμβουλή της Τζένης Καρέζη.

Από τη γλυκιά Λίλα στην ταινία «Δεσποινίς Διευθυντής» που ρωτάει όλο νάζι «Γυρίσατε;», στην τελευταία της θεατρική παράσταση «Διαμάντια και μπλουζ» όπου η Τζένη έπαιξε τον ρόλο της ζωής της. «Πόσο μου ταιριάζει αυτή η γυναίκα.», συνήθιζε να λέει.

Η Τζένη για την Αλίκη...

«Για το αν έχω ανταγωνισμό με την Αλίκη Βουγιουκλάκη; Μην τα ακούς αυτά. Ποτέ δεν υπήρξε.
Κάποτε εξυπηρετούσε, ειδικά στον κινηματογράφο, τις εταιρίες στο να μας μοιράζονται.
Από κει και πέρα είμαστε εντελώς διαφορετικοί σαν χαρακτήρες. Αυτό όμως δεν μας εμπόδισε να έχουμε μια ωραία σχέση ανάμεσα μας», είχε δηλώσει η Τζένη Καρέζη στον Παναγιώτη Τιμογιαννάκη, στην τελευταία συνέντευξη της, το 1990.

Ο αξέχαστος θεατρικός επιχειρηματίας, Γιώργος Λεμπέσης, είχε δηλώσει στην εκπομπή «Η Μηχανή του Χρόνου»: «Η μία υποστήριζε και αγαπούσε την άλλη! Όταν εμένα με κάλεσε η Βουγιουκλάκη να αναλάβω διευθυντής στις δουλειές να υπερασπίσω τη δουλειά της, γιατί ενώ γέμιζε το θέατρο, χρήματα δεν της μένανε, είπα “όχι”. Γιατί και εγώ κάπου μέσα μου, αμφιταλαντευόμουν. Έλεγα ότι μεταξύ τους, δεν είναι τόσο πια αγαπημένες φίλες. Όταν εγώ είπα όχι στη Βουγιουκλάκη, η Καρέζη θύμωσε.

Μου είπε: “Βλέπεις ότι πνίγεται, σε φωνάζει να τη σώσεις και λες όχι; Να πας αμέσως!”».

Μία ανάλαφρη καλοκαιρινή κομεντί που όμως άλλαξε την πορεία της Αλίκης. Η ταινία «Διακοπές στην Αίγινα» αποτέλεσε την πρώτη μεγάλη επιτυχία της Αλίκης. Τα γυρίσματα έγιναν τον Αύγουστο του 1957 και είναι η ταινία όπου η Αλίκη γίνεται η αγαπημένη μας ξανθιά ηθοποιός χάρη στον σκηνοθέτη Ανδρέα Λαμπρινό. Σαν μια Ελληνίδα Μπριζίτ Μπαρντό, η οποία ακριβώς την ίδια εποχή μεσουρανούσε στη Γαλλία και την οποία η Αλίκη αναμφισβήτητα είχε ως πρότυπο, σε μια πιο συγκρατημένη εκδοχή.

Το 1968, σε μία επιθεώρηση με τον Σταύρο Παράβα στο θέατρο Μετροπόλιταν με τίτλο «Και μη χειρότερα», ο ηθοποιός σατίριζε τους Δημήτρη Παπαμιχαήλ και Αλίκη Βουγιουκλάκη. Τα κείμενα ήταν του Αλέκου Σακελλάριου και του Γιώργου Τζαβέλλα. Σατίριζαν το γεγονός ότι ο αξέχαστος πρωταγωνιστής του ελληνικού κινηματογράφου, είχε βάλει κάποια κιλά και του απέδιδε τον χαρακτηρισμό “βαρελάκι. Ο Παράβας υποδυόταν την Αλίκη σατιρίζοντας τις αποτυχημένες προσπάθειές της να γίνει μητέρα καθώς επίσης της απέδιδε τη φράση: «Θέλω να καταπιώ δέκα σαν την Καρέζη για να κάνω κέφι».

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη, απάντησε με μία μήνυση στους θεατρικούς συγγραφείς.

«Με υβρίζουν, με εξευτελίζουν ως καλλιτέχνιδα και ως γυναίκα...»

Στις 6 Ιουλίου του 1968 εκδικάζεται η υπόθεση. Η Αλίκη ξεσπά σε κλάματα στο δικαστήριο και λέει: «Με υβρίζουν, με εξευτελίζουν ως καλλιτέχνιδα και ως γυναίκα οι κατηγορούμενοι, παλαιοί μου φίλοι και συνεργάτες στις μεγάλες μας επιτυχίες. Με εμφανίζουν άλλο από εκείνο που είμαι, με όσα με το στόμα του συναδέλφου Σταύρου Παράβα λέγονται στο σκετς. Και ακόμη, με θίγουν στο ζήτημα της μητρότητας, στο ζήτημα του παιδιού. Δεν απέκτησα παιδί, κ. πρόεδρε. Θα μπορούσα να είχα όχι ένα, αλλά πολλά. Τα έχασα όμως πάνω στη σκηνή του θεάτρου παίζοντας γι’ αυτούς».

Μάρτυρας κατηγορίας στο πλευρό της Αλίκης και του Δημήτρη εμφανίζεται η Τζένη Καρέζη όπου η κατάθεσή της ήταν καθοριστική για την έκβαση της δίκης.


Η θεατρική συνάντηση που ποτέ δεν έγινε...

Γύρω στο 1990, τότε που όλα φαινόντουσαν ότι είχε ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την Τζένη Καρέζη, ο Γιώργος Λεμπέσης, ο θεατρικός επιχειρηματίας και στενός φίλος της Τζένης Καρέζη είχε την ιδέα να «παντρέψει» επί σκηνής τους δύο πόλους του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου. Η Τζένη και η Αλίκη, οι δύο επιστήθιες φίλες μαζί στη σκηνή για το θεατρικό έργο «Μαρία Στιούαρτ». Οι συζητήσεις προχωρούσαν σε ιδιαίτερο θερμό κλίμα. Μάλιστα η Αλίκη είχε διαμηνύσει στον Λεμπέση:

«Και να σου πω Γιώργο μου, στα ονόματα που θα μπουν στη μαρκίζα, η Τζένη προηγείται και δεν το συζητώ!».

Όταν μάλιστα ο Γιώργος Λεμπέσης μετέφερε στη Τζένη Καρέζη τα λόγια της Αλίκης Βουγιουκλάκη εκείνη χαμογέλασε χαριτωμένα. Δεν υπήρχε αντιπαλότητα, υπήρχε μόνο ζεστός και ουσιαστικός δεσμός. Η συνεργασία όμως ποτέ δεν έγινε και το κοινό δεν κατάφερε να δει μία, ίσως από τις πιο κορυφαίες σύμπραξη στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου. Τα θλιβερά γεγονότα εκείνης της περιόδου είχαν προλάβει τους ανθρώπους καθώς η ζωή ετοιμαζόταν να ρίξει την αυλαία της για την μία πρωταγωνίστρια. Για την Τζένη Καρέζη...


Ζωές παράλληλες...

Για την Τζένη ήταν η κυρία Θεώνη. Για την Αλίκη η κυρία Έμυ. Οι μητέρες τους. Το μεγαλύτερο στήριγμα τους σε κάθε τους βήμα που δεν μπόρεσαν να τις χαρούν όσο ήθελαν και βίωσαν την απώλεια τους.

Ο πατέρας απών στις ζωές και των δύο. Μία απώλεια που καμία από τις δύο δεν μπόρεσε να ξεπεράσει. Για την Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν ένας αναπάντεχος θάνατος στα χρόνια του πολέμου που θα την ακολουθεί για πάντα. Η Αλίκη έχασε τον πατέρας της, Γιάννη Βουγιουκλάκη, σε πολύ μικρή ηλικία ενώ ο πατέρας της Τζένης Καρέζη, Κωνσταντίνος Καρπούζης, εγκατέλειψε την ίδια και την μητέρα της όταν η Τζένη πέρασε στο Εθνικό Θέατρο. Ο πατέρα της προτιμούσε για τη ίδια την Φιλοσοφική Σχολή και όχι τη σχολή του Εθνικού. Η Τζένη ήθελε να ακολουθήσει το όνειρο της και έκανε τα πάντα γι’ αυτό. Έπειτα από απεργία πείνας εννέα ημερών ο πατέρα της έδωσε τη συγκατάθεση του να δώσει εξετάσεις η Τζένη Καρέζη για το Εθνικό Θέατρο. Όχι όμως και τη συγκατάθεση του να σπουδάσει...

Η απώλεια του πατέρα μοιάζει να συμπληρώθηκε από την γέννηση των υιών τους. Οι σημαντικότεροι άνδρες στη ζωή τους...! Για την Αλίκη ήταν ο Γιάννης, το όνομα του πεθερού και του πατέρα της και για την Τζένη ο Κωνσταντίνος, το όνομα του συζύγου της αλλά και του πατέρα της.

Η επαγγελματική πορεία και των δύο ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Ερμηνείες αξέχαστες σε θέατρο και κινηματογράφο. Η ζωή δεν κατάφερε να τις ενώσει σε καμία ταινία, σε κανένα θεατρικό έργο όμως η τραγική μοίρα ανέλαβε το έργο της ζωής και τις ένωσε στο ταξίδι. Στις 27 /7/1992 η Τζένη έφυγε έπειτα από πολυετή μάχη με τον καρκίνο και η «κόντρα» έσβησε. Τέσσερα χρόνια αργότερα όταν η Αλίκη έμαθε για την δική της αρρώστια, πήρε τηλέφωνο τη μαμά της Τζένης και της είπε: «Κυρία Θεώνη, θα πάω να συναντήσω την Τζένη». Στις 23/7/1996 η Αλίκη Βουγιουκλάκη νικήθηκε και αυτή από την επάρατη νόσο. Μία εκκλησία πλημμυρισμένη με βουρκωμένα μάτια που δεν πίστευε ότι οι τίτλοι τέλους έπεσαν για το πιο «Λαμπρό Αστέρι».

Ακόμα και η απώλεια τους έμοιαζε χρονικά. Τέλη Ιουλίου και για τις δύο με μία χρονική διαφορά στα χρόνια και στις μέρες που θυμίζει τραγικά τη διαφορά τους στα χρόνια σπουδών του Εθνικού. Για πάντα θα είναι η Τζένη, για πάντα θα είναι η Αλίκη και το αστέρι τους θα λάμπει για πάντα στις καρδιές μας...

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ

Τα Ντοκουμέντα είναι μια δημοσιογραφική ιστοσελίδα ειδήσεων, ερευνών, αποκαλύψεων και απόψεων, με την επιμέλεια του Γιάννη Ντάσκα.

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Newsletter

Συμπλήρωσε το e-mail σου και θα λαμβάνεις κάθε Πέμπτη το εβδομαδιαίο newsletter του ntokoumenta.gr με όλα τα νέα της Ελλάδας