Σάββατο - 23 Σεπτεμβρίου 2017

Πώς το ΣτΕ καταργεί τις φορολογικές λίστες και ορίζει πενταετή παραγραφή

Πώς το ΣτΕ καταργεί τις φορολογικές λίστες και ορίζει πενταετή παραγραφή

Κανόνας πενταετούς παραγραφής (με τυχόν εξαιρέσεις με τις οποίες όμως δεν ασχολήθηκε το δικαστήριο) και με δυνατότητα εύλογης (χωρίς αυτή να καθορίζεται απο την απόφαση) παράτασης, ισχύει για τους αναδρομικούς φοροελέγχους, όπως οριστικά και με απόλυτο τρόπο αποφάνθηκε η ολομέλεια του συμβουλίου Επικρατείας.

Η απόφαση του δικαστηρίου, η οποία έχει την ιδιαιτερότητα ότι σε αντίθεση με τις προηγούμενες άλλων τμημάτων και δικαστηρίων κατώτερου βαθμού, είναι οριστική, ουσιαστικά:

- Κρίνει ομόφωνα αντισυνταγματικές οι συνεχείς παρατάσεις της παραγραφής στους φορολογικούς ελέγχους. Πρόκειται για μια πρακτική που εφάρμοσαν όλες οι κυβερνήσεις απο το 2010 και μετά, οι οποίες αφού έβλεπαν πως δεν επαρκούσε ο χρόνος για να ελέγξουν υποθέσεις (κυρίως τις περίφημες λίστες καταθετών εξωτερικού) ψήφιζαν την παράταση κατά ένα έτος της προβλεπόμενης -πενταετούς-παραγραφής. Οι παρατάσεις - κατά έτος- δινόταν διαρκώς με αποτέλεσμα η παραγραφή να φτάνει σε εντελώς αντιδικονομικά ύψη.

- Οδηγεί προς το αρχείο χιλιάδες πρόστιμα και εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις, ενώ στον αέρα βρίσκεται η έρευνα για τις πολυδιαφημισμένες λίστες των Ελλήνων καταθετών του εξωτερικού. Ουσιαστικά τις καταργεί αφού αναφέρονται χρήσεις που έχουν παραγραφεί.

Πώς αφορά τις λίστες

- Το δικαστήριο με απλά λόγια θέτει ως βάση παραγραφής τα 5 χρόνια άρα οποιοδήποτε φορολογικός έλεγχος πλέον θα μπορεί (σήμερα) να ξεκινήσει μόνο απο τη χρήση 2012 και μετά.

- Διατηρεί (αφού δεν ασχολήθηκε με τις εξαιρέσεις) τη 10ετή παραγραφή που ισχύει (ν. 2238/94) όταν προκύψουν νεα στοιχεία, δηλαδή εισοδήματα που δεν έχουν δηλωθεί. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και οι περίφημες λίστες. Με βάση αυτή την παραδοχή αν κάποιος έχει αναντιστοιχία δηλωθέντων και βρίσκεται σε λίστα μεταξύ 2000-2005 , τότε οι απαιτήσεις του δημοσίου έχουν παραγραφεί. Εν προκειμένω π.χ η λίστα Λαγκάρντ αφορά πληροφορίες για 2005,06,07. Το 2005 έχει ήδη παραγραφεί και το το 2006 παραγράφεται στις 31-12-2017. Ο χρόνος λοιπόν "ζωής" και για τις λίστες εκπνέει.

Επιμήκυνση

- Αφήνει μόνο ένα μικρό περιθώριο επιμήκυνσης της παραγραφής αναφέροντας πως "η μεταβολή της με την πρόβλεψη επιμηκύνσεως είναι δυνατή μόνον υπό τις προϋποθέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 78 του Συντάγματος, δηλαδή με διάταξη θεσπιζόμενη το αργότερο το επόμενο της γενέσεως της φορολογικής υποχρεώσεως έτος". Ουσιαστικά δηλαδή μόνο μια φορά και μόνο για ένα έτος πλέον της πενταετίας, αλλά δεν το αναφέρει ρητά.

- Το δικαστήριο είναι ξεκάθαρο πως οι συνεχείς παρατάσεις παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων αντίκειται στην αρχή της ασφάλειας δικαίου διατάξεις του άρθρου 78 του Συντάγματος (που απορρέει από την αρχή του κράτους δικαίου), γιατί παρατείνουν την προθεσμία παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου αναγομένων σε ημερολογιακά έτη προγενέστερα του προηγουμένου της δημοσίευσης των σχετικών νόμων ετών".

Χρόνος ελέγχου

- Καταργεί την ιδιότυπη ομηρία φορολογουμένων, φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων και γίνεται νομικό όπλο στα χέρια τους με την καθαρογραφή της.

- Αναφέρονται σε φορολογούμενους και εταιρείες που ελέγχονται για προ 20ετίας χρήσεις, και περιγράφουν στην απόφαση τους ένα καθεστώς ιδιότυπης ομηρίας. Ο φορολογικός τους έλεγχος πρέπει να γίνεται για εύλογο χρονικό διάστημα, λένε στην απόφασή τους και επικαλούνται τα σημερινά δεδομένα όπου οι δυνατότητες ελέγχου είναι πλέον τέτοιες που απλοποιούν τις δυνατότητες ενός σύντομου ελέγχου.

- Ξεκαθαρίζει πως "οι φορολογούμενοι ελέγχονται για πάρα πολλά έτη, καλούνται να πληρώσουν υψηλά πρόστιμα κι αυτό μπορεί να οδηγήσει στην οικονομική καταστροφή τους" και μάλιστα επικαλούνται λόγους δημοσίου συμφέροντος: "Η διοίκηση –λένε- δεν μπορεί να οργανωθεί καθώς ασχολείται με παλιές υποθέσεις. Όμως, μια εταιρεία που πιθανόν να υπέπεσε σε φοροδιαφυγή πριν από 21 χρόνια, σήμερα είναι πιθανό, λόγω και της οικονομικής κατάστασης να μην μπορεί να καταβάλει φόρους".

Παρελθούσα

- Οι δικαστές εκτιμούν ότι η παρελθούσα φοροδιαφυγή δεν αποφέρει κέρδη στα δημόσια ταμεία. "Επιβαρύνεται η διοίκηση, χωρίς οικονομικό όφελος", λένε. Και επιπλέον, δεν έχουν ούτε το χρόνο, ούτε το ανθρώπινο δυναμικό να "κυνηγήσουν" την τρέχουσα φοροδιαφυγή η πάταξη της οποίας είναι και η βασική πηγή εσόδων για το δημόσιο ταμείο.

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ

Τα Ντοκουμέντα είναι μια δημοσιογραφική ιστοσελίδα ειδήσεων, ερευνών, αποκαλύψεων και απόψεων, με την επιμέλεια του Γιάννη Ντάσκα.

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Newsletter

Συμπλήρωσε το e-mail σου και θα λαμβάνεις κάθε Πέμπτη το εβδομαδιαίο newsletter του ntokoumenta.gr με όλα τα νέα της Ελλάδας