Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

RPM

Η Tesla, το Model 3 και οι αναταράξεις των επόμενων χιλιομέτρων

Αργά αλλά σταθερά, η εταιρεία πετυχαίνει τους στόχους της, αλλά η σταθερότητα λείπει.
RPM
Πέμ, 05/04/2018 - 13:08
Γράφει o Φίλιππος Ντάσκας
Ο διευθύνων σύμβουλος της Τέσλα, Έλον Μασκ, στην παρουσίαση του Model 3.

Και ναι, είναι επίσημο: έπειτα από ων ουκ έστιν αριθμός μήνες καθυστέρησης, η Tesla ανακοίνωσε με κάθε επισημότητα πως το πολυαναμενόμενο Model 3, το πλέον προσιτό μοντέλο της γκάμας της, είναι και επίσημα το κορυφαίο σε πωλήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το πρώτο τρίμηνο της εταιρείες έφερε 8.180 παραδόσεις του μεσαίου ηλεκτρικού σεντάν, με την Toyota να έρχεται στη δεύτερη θέση με τις 6.468 πωλήσεις του Prius Prime και την General Motors στην τρίτη με 4.375 Chevrolet Bolt.

Παρά τα συνεχή προβλήματα στην παραγωγή που έχουν κρατήσει σιδηροδέσμια την παραγωγή του Model 3 σε πολύ χαμηλά επίπεδα, τουλάχιστον σύμφωνα με τις εκτιμήσεις για τον όγκο παραγωγής κατά την περσινή ανακοίνωση του τότε νέου μοντέλου, η Tesla επιμένει στους στόχους παραγωγής που έχουν τεθεί, ήτοι 5.000 Model 3s εβδομαδιαίως μέχρι το τέλος του δεύτερου τριμήνου και 100.000 παραδόσεις των Models S και X.

Η Wall Street αντέδρασε θετικά, με τις μετοχές της εταιρείας του Elon Musk να ανεβαίνουν κατά 6.9% και τους αναλυτές να εκτιμούν πως τα νέα είναι θετικά, χωρίς ωστόσο να επιδεικνύουν ιδιαίτερο ενθουσιασμό.

Σύμφωνα με το Bloomberg, αιτία είναι πως, αν και η Tesla ανακοίνωσε ρυθμό παραγωγής 793 οχημάτων μηνιαίως τον Ιανουάριο, εντούτοις σύμφωνα με την τελική παραγωγή δεν κατάφερε να διατηρήσει το ρυθμό και τελικά βρέθηκε να ξεπερνά το φράγμα των 1000 μονάδων στα μέσα Μαρτίου.

Ο CEO Elon Musk, έχει παραδεχθεί πως το πρόγραμμα του Model 3 βρίσκεται σε "production hell", ενώ ανακοίνωσε ταυτόχρονα με τα αποτελέσματα πως θα ξεκινήσει να διαμένει εντός του εργοστασίου της εταιρείας στο Fremont της Καλιφόρνιας μέχρις ότου ξεπεραστούν οριστικά όλα τα bottlenecks της παραγωγής που κρατούν τους ρυθμούς μακριά από το στόχο.

Μικρογραφία

Ένα ακόμα εμπόδιο που διαφαίνεται στον ορίζοντα όμως, έχει να κάνει με την οικονομική πολιτική του Προέδρου Τραμπ. Οι προτεινόμενοι δασμοί στα κινεζικά προϊόντα που, όπως φαίνεται από τον εμπορικό πόλεμο που βρίσκεται σε εξέλιξη θα ανταποδωθούν από την Κίνα, πρόκειται να χτυπήσουν περισσότερο απ'όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες την Tesla, η οποία εισάγει απευθείας τα οχήματά της από τις ΗΠΑ (και θα επιβαρυνθεί με δασμούς 50%, από 25% σήμερα) σε αντίθεση με άλλες αμερικανικές εταιρείες, που τα παράγουν τοπικά.

Παρόλα αυτά, φαίνεται πως και ο Musk συμφωνεί με τη λογική Τραμπ πως οι δασμοί είναι άνισα επιβαρυντικοί στα αμερικανικά προϊόντα, απαντώντας στον Πρόεδρο πως ένα αμερικανικό όχημα που εισάγεται στην Κίνα υπόκειται σε δασμούς 25% σε αντίθεση με ένα αντίστοιχο κινεζικό που, όταν εισάγεται στις ΗΠΑ, υπόκειται σε υποδεκαπλάσιο ποσοστό 2.5%. Προσθέτοντας πως, ενώ γενικά είναι εναντίον της πολιτικής των δασμών, οι ισχύοντες κανόνες είναι "σαν να συμμετέχεις σε Ολυμπιακό αγώνισμα φορώντας παπούτσια από μολύβι".

Η Tesla έχει αποτελέσει αντικείμενο του πόθου της αμερικανικής χρηματαγοράς, με κεφαλαιοποίηση που ξεπερνά κατά πολύ εταιρείες όπως η General Motors χωρίς, ωστόσο, να παράγει οχήματα αντίστοιχου όγκου πωλήσεων. Αυτό το παράδοξο ωθεί αρκετούς (και επί ελληνικού εδάφους) να μιλούν για φούσκα, ωστόσο η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Η εταιρεία αναμφισβήτητα βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή - εάν καταφέρει να εκτινάξει την παραγωγή του Model 3 στα επίπεδα που έχει υποσχεθεί στους επενδυτές πριν αυτοί χάσουν την υπομονή τους, τότε έχει μια πιθανότητα να μπορέσει να καλύψει ένα μεγάλο μέρος της υπεραξίας που της έχει αποδώσει η Wall Street με αληθινή ουσία - και τότε θα φανεί αν το μεγάλο στοίχημα του Elon Musk μπορεί να σταθεί στα πόδια του και να διατηρήσει το momentum.

Φίλιππος Ντάσκας