Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

RPM

VintageStories #9: Η Citroën DS, το Mont Blanc των πολυτελών οχημάτων

Τα 100 χρόνια της Citroën περιέχουν μια σημαντική στιγμή για ολόκληρη την ιστορία της αυτοκίνησης.
RPM
Παρ, 04/01/2019 - 20:59
Γράφει o Φίλιππος Ντάσκας

«Πιστεύω ότι τα αυτοκίνητα σήμερα είναι σχεδόν το ακριβές ισοδύναμο των μεγάλων Γοτθικών καθεδρικών: εννοώντας ότι είναι η υπέρτατη δημιουργία μίας εποχής, κατασκευασμένη με πάθος από άγνωστους καλλιτέχνες και αφομοιωμένη ως προς την εικόνα -αν όχι ως προς τη χρησιμότητα- από έναν ολόκληρο πληθυσμό που τα αντιμετωπίζει ως καθαρά μαγικά αντικείμενα.

Είναι εμφανές ότι η νέα Citroën έχει πέσει από τον ουρανό, καθόσον από την πρώτη ματιά φαίνεται σαν ένα υπέρτατο αντικείμενο. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα αντικείμενο είναι ο καλύτερος αγγελιαφόρος ενός κόσμου υπεράνω της φύσης: ο καθένας μπορεί εύκολα να δει σε ένα αντικείμενο κατευθείαν μία τελειότητα και μία απουσία προέλευσης, ένα κλείσιμο και μία ευφυΐα, μία μεταμόρφωση της ζωής σε ύλη (η ύλη άλλωστε είναι πολύ πιο μαγική από τη ζωή) και μία σιωπή που ανήκει στο βασίλειο των παραμυθιών. Η D.S. - η «θεά» έχει όλα τα χαρακτηριστικά (ή τουλάχιστον το κοινό ομοφώνως της τα αποδίδει με την πρώτη ματιά) ενός από αυτά τα αντικείμενα από ένα άλλο σύμπαν, που έχουν τροφοδοτήσει την «νεομανία» του 18ου αιώνα αλλά και την ίδια τη δική μας επιστημονική φαντασία: η Deesse είναι, πρώτα και κύρια, ένας νέος Ναυτίλος».

Μικρογραφία

Η παραπάνω περιγραφή του Roland Gérard Barthes στο βιβλίο «Μυθολογίες» του 1957, για την τότε νέα Citroën DS είναι ίσως όλα τα λόγια που χρειάζονται ποτέ να ειπωθούν για ένα αληθινά μαγικό αυτοκίνητο. Ακόμη κι αν δεν είσαι Γαλλόφιλος, δύσκολα μπορείς να παραβλέψεις τα τρία ιδανικά χαρακτηριστικά της, που την καθιστούν ακαταμάχητη: την αισθητική της, την τεχνολογία της και την απαράμιλλη κίνησή της.

Ξεκινώντας από το πρώτο της ιδανικό, την αισθητική, συναντούμε το όνομα Flaminio Bertoni. O Ιταλός γλύπτης που μεταπήδησε στο βιομηχανικό σχεδιασμό και, εντός της Citroën, ήταν υπεύθυνος για τις Traction Avant, το 2CV, το H Van αλλά και το Ami-6. Και φυσικά, τη DS. Ο Bertoni ήταν 52 ετών όταν η DS έκανε τα πρώτα της λαμπερά βήματα στην παγκόσμια πασαρέλα. Με αεροδυναμικά σμιλεμένες επιφάνειες, μία οροφή που δεν έπαιζε κανένα ρόλο δομικά στην ακαμψία του αμαξώματος, φιλοξενώντας τα πίσω φλας στον αέρα σαν διαστημική κάψουλα από τους Jetsons, η DS είναι ακόμα χωρίς καμία αμφιβολία το ομορφότερο σχήμα στην ιστορία της αυτοκίνησης.

Μικρογραφία

Και στο εσωτερικό; Εκεί το τιμόνι με τη μονή ακτίνα, που έμελλε να αποτελέσει το σύμβολο της Citroën για μια ολόκληρη εποχή, με τους άνετους καναπέδες και το φρένο-μπουτόν, δημιουργώντας το πρώτο lounge εσωτερικό - που όμοιό του δεν έχει υπάρξει έκτοτε.

Μικρογραφία

Αν πάλι περάσουμε στην τεχνολογία, δεν θα ξέρουμε από πού να ξεκινήσουμε. Αν κάνουμε την αρχή από την υδροπνευματική (ή σωστότερα, «ελαιο-πνευματική») ανάρτηση, θα αφήσουμε απέξω την υδραυλική υποβοήθηση του τιμονιού, το ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ή από το 1967, τα πρώτα φώτα που ακολουθούσαν τη στροφή του τιμονιού - τουλάχιστον 40 χρόνια προτού γίνει «mainstream».

Όμως το πλέον «μαγικό» χαρακτηριστικό της, ήταν ο τρόπος που κινείται. Σαν ένα supermodel, σε μία νοητή πασαρέλα με αέρινα χαρακτηριστικά κι εκλεπτυσμένο αέρα. Η DS είναι μοναδική, μία αιθέρια ύπαρξη σε ένα σύμπαν τευτονικής αυστηρότητας, χαρίζοντας στη λέξη «πολυτέλεια» το δικό της απτό νόημα. Εκεί που τα περισσότερα πολυτελή αυτοκίνητα σήμερα βασίζονται σε ασύλληπτες ποσότητες ξύλου, μετάλλου και LCD για να φανούν «πολυτελή», η DS βασίστηκε στη δύναμη της ουσίας της για να κερδίσει την κορυφαία θέση στο Πάνθεον της αυτοκίνησης.

Μικρογραφία

Όταν βλέπεις μια DS να ζωντανεύει, νιώθεις το υδραυλικό «αίμα» να κυλάει στις φλέβες της, να δίνει ζωή στο μυϊκό της σύστημα και πνοή στην -τετρακύλινδρη- καρδιά της. Και όταν σταθμεύει, με τον αέρα να αποδρά από τις μυστηριώδεις σφαίρες στους θόλους των τροχών, να ξαπλώνει, σχεδόν σαν λιοντάρι που κουλουριάζεται για να ξεκουραστεί.

Πιστή στο νόημα του επαναστάτη ιδρυτή της, η Citroën παρέδωσε στην Ιστορία τη DS ως ίσως το κορυφαίο επίτευγμα της ανθρώπινης δημιουργίας στην αυτοκίνηση, ένα ιδανικό κράμα ρομαντισμού, καλλιτεχνικής έκφρασης και επιστημονικής σκέψης.

Και αυτό ίσως είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα αυτής της θρυλικής μάρκας, που φέτος συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής!

Μικρογραφία
Μικρογραφία
Μικρογραφία
Φίλιππος Ντάσκας